måndag 27 oktober 2008

Fika

Hade tid för en kopp kaffe och en halv ostfralla på förmiddagen mellan sjukgymnasten och vårdcentralen. Varför känns fika på stan så mycket lyxigare när jag vet att alla andra jobbar? Alla andra förresten, det var mycket folk som strosade gatan fram när jag satt där. En del kom in och köpte bara en macka eller bara en fika och tog med. Märkligt det där, jag skulle aldrig gå och fika samtidigt. Halva grejen med fika är ju att sitta ner och se sig omkring. På de där som strosade till exempel. Vart var de på väg? Har de ett jobb med udda arbetstid eller inget alls? Såg en liten folksamling om fem personer som stod utanför en dörr och väntade. Kanske väntade de på att något skulle öppna halvtio?

Sen har jag funderat över vinterkräksjuka. Numera är det ingen som har magsjuka eller maginfluensa utan alla har vinterkräksjuka. Låter väl bättre. Eller värre. Men jag ogillar inflation i ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar