måndag 28 juni 2010

Ett års bokläsande

Jag har lagt av mig lite när det gäller läsandet märker jag. Det senaste året har jag läst lika många böcker som jag gjorde på ett halvår innan dess. Nu lägger jag in listan här och suddar den i kanten.

  • Ängelns lek - Carlos Ruiz Zafóns
  • Den första hustrun - Philippa Gregory
  • Svinalängorna - Susanna Alakoski
  • Jungfruns älskare - Philippa Gregory
  • I drottningens närhet - Philippa Gregory
  • På kudde av gräs - Liam Hearn
  • Släpp inte taget - Harlan Coben
  • Dagen efter - Lionel Shriver
  • Shutter Island - Dennis Lehane
  • Tills jag finner dig - John Irving
  • Över näktergalens golv - Liam Hearn
  • Sirila gentlemän sökes - Karin Brunk Holmqvist
  • Begravt i glömska - Nora Roberts
  • Det brinnande havet - Erik Eriksson
  • Min ensamma kropp - Elsie Johansson
  • Boktjuven - Markus Zusak
  • Kungens komediant - Agneta Pleijel
  • Friargåvan - Julie Parsons
  • Kära syster - Tawni O'Dell
  • Vad jag älskade - Siri Hustvedt
  • Kungars död - Conn Iggulden
  • Hungerspelen - Suzanne Collins
  • Honungsfällan - Unni Lindell
  • Shantaram - Gregory David Roberts
  • Den jag ville ha - Sheila O'Flanagan
  • Bärnstenskikaren - Philip Pullman
  • Gregorius - Bengt Ohlsson
  • Roms portar - Conn Iggulden
  • Den sista hemligheten - Caldwell/Thomason

11 kommentarer:

  1. Nora Roberts, bra underhållning och tidsfördriv, har läst alla. Harlan Coben, också läst alla, en av mina nya ABSOLUTA favoriter, så jäkla bra! Har du läst Lee Child? Läser ALLT av honom nu, superbra! Hämtade Johan Theorins senaste på bibban idag :-)

    SvaraRadera
  2. Just Nora Roberts är precis på gränsen till för lättläst för mig, men en och annan slinker ner. Lee Child har jag inte läst men Johan Theorins första, Nattfåk eller om det är Skumtimmen ska jag läsa bara min sons flickvän blir klar med den. :-)

    SvaraRadera
  3. Några av dem har jag läst men inte alla, någon du rekommenderar med stor förtjusning och någon du istället säger att jag inte missat?

    SvaraRadera
  4. Boktjuven och Min ensamma kropp, har du läst har jag för mig. För Boktjuven är rackarns bra.

    Den jag är mest förtjust i på listan är nog Ängelns lek. Jag gillar hans stil även om hans förra var snäppet bättre.

    Vad jag älskade, är nog för större finsmakare än jag för den tyckte jag bara sådär om.

    Sen gillar jag den rena fantasins värld, som i Liam Hearns och Philip Pullmans böcker. )

    Hungerspelen är förträfflig, ruggig också. Det är egentligen en ungdomsbok, du kanske kan läsa den högt för Eldruskan i sommar.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte läst nån av de där. Boktjuven har jag här men läste bara några kapitel av den. Sen vet jag inte vad som hände för jag glömde liksom bort att fortsätta. Shantaram började jag lyssna på som ljudbok men det var ingen höjdare. Har inte tålamod att sitta och lyssna på någon annan prata så i timmar. Plötsligt är mina tankar någon helt annanstans och jag upptäcker att jag inte hört nåt människan har sagt på flera minuter.

    Shutter Island är det boken som filmen är baserad på? Om det nu är det undrar jag om boken är lika förutsägbar som jag tyckte filmen var? Kanske framgår slutet från filmen redan i tidigt stadie i boken?

    SvaraRadera
  6. Du milde tid, vad du läser mycket, tycker jag!

    SvaraRadera
  7. Har läst några. Är nyfiken på några. Vad vore livet utan böcker?

    Just nu håller jag på med "Is och vatten, vatten och is" (M-G Axelsson). Den är bra, riktigt bra och den blir bara bättre...

    SvaraRadera
  8. Men oj, du hinner med en hel del du! En del på din lista har jag läst och en del ska jag nog försöka mig på!

    SvaraRadera
  9. Mea: Det är samma. Det roliga är att S hade med sig Shutter island när vi var till NZ. När jag såg författarens namn sa jag att jag skulle läsa en bok av denne som hette Patient 67. Det var samma bok!

    Anan: Is och vatten har jag på min önskelista! Jag har en sån på bokus.com och där lägger jag in allt jag kommer över som jag tror jag vill läsa.

    SvaraRadera
  10. Och jag som just tänkte visa rött kort för Begravt i glömska. Men smaken är olika.

    SvaraRadera
  11. frktjatlund: Jo, jag såg att du tyckte den är närmast kiosklitteratur. Men ibland tycker jag det är skönt med något som är lättläst och går undan. Den sätter inga djupa spår direkt.

    SvaraRadera