onsdag 4 april 2012

Kan blommor klockan?


Jag fick ett skott av en porslinsblomma för något år sen av min kollega. Den har verkligen trivts och klättrar vilt omkring i blomstödet (i form av en kanin... men det syns inte längre) och nu har den börjat blomma. Fina vaxartade vita blommor med rosa mitt som hänger som klockor.

Men nu till det knepiga. Den doftar ingenting på dagen. Inte heller när det skymmer. Men runt klockan tio på kvällen, varje kväll, så sprider sig den bedövande söta och tunga doften över rummet. På morgonen är det doftfritt igen. Är det inte märkligt att den har en inbyggd klocka? Jag borde förstås ha ställt om den när det blev sommartid. 

Nu har jag ställt den i hallen för att inte bli helt omtöcknad av den.

4 kommentarer:

  1. Hej! Nyvaknad? Härligt! Javisst är de märkliga! Hade en sådan i många år, men den "is no more". De luktar nästan för mycket.

    SvaraRadera
  2. Nämen hej!
    Long time no seen.
    Jag undrar om det inte är en sån där blomma jag har i källartrappsfönstret. Den luktar dock hela tiden när den blommar. I alla fall när jag passerar. Tycker mycket om den doften.

    SvaraRadera
  3. Min gamla porslinsblomma doftade mycket men jag minns inte om det bara var klockan tio på kvällen, jag minns dock att den doftade på dagen, och mycket. För mycket nästan.

    Vackra är dom dock så njut sisådär lagom!
    Kram och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  4. I sin ursprungsmiljö pollineras den väl av nattflygande insekter. Fantastiskt dock att inte "moderniseringen" av allt som växer lyckats få blomman att byta beteende!
    Irene

    SvaraRadera