måndag 12 september 2011

Tålamod

Jag har ofta gott om tålamod. Kommer jag i fel kö så funderar jag på något istället för att slösa energi på att bli irriterad över att jag valt fel. När man broderar, vilket jag gjorde i ynger dar, så måste man ha tålamod. 

Jag har tålmodigt tittat mitt barn i ögonen hela tiden medan hon räknade till 127. Istället för att flänga runt och göra något "nyttigt". Det är jag stolt över.

Därför blir jag extra glad när människor har tålamod med mig. Häromdagen när jag stod vid ett trafikljus så vred jag på huvudet och tittade ut mot sjön. Det var yppigt grönt och näckrosbladen växte tätt invid stranden. Några vita gäss vilade på gräset och mellan träden skymtade fontänen i sjön och den blå himlen. En rabatt med höga gula blommor vajade lite i vinden. Nästa gång jag vred på huvudet hade det blivit grönt för länge sen! Bilen framför hade säkert hunnit iväg flera hundra meter och ändå hade bilen bakom inte tutat. Det var snyggt gjort.

5 kommentarer:

  1. Han/hon kanske också tittade ut över sjön?!
    Tålamod är en dygd - jag har rätt hyfsat tålamod men döda ting som inte fungerar kan fresta på.

    SvaraRadera
  2. Tålamod är en dygd jag inte har så gott om ...

    SvaraRadera
  3. Vad sysslar du med där uppe egentligen? Du är ju knappt här längre. Mitt tålamod är inte så bra som du märker hahaha

    SvaraRadera
  4. jag känner att jag tyvärr har sämre av tålamod nu än jag hade tidigare. Jobbar med frågan och försöker hitta tillbaka till det

    SvaraRadera