söndag 15 mars 2009

Håglös

Vanligtvis är jag en person som plockar silverblänken i tillvaron och glädjer mig åt dem. Solen i en vattendroppe, en okänd människas leende, förväntan inför något jag ska göra, vetskapen om en bra bok jag läser, glädjen i en vänlig kommentar från någon.

Men ibland är det gyttjehål på vägen och jag halkar ner i dem. Och börjar jag glida så måste jag ofta ner till botten innan jag kan ta mig upp på andra sidan.

Ett sån't hål uppstod i mitten på veckan, tror det var samtidigt som snön började smälta. Nedkaningen upphörde temporärt i fredags när vi var åtta runt bordet som först åt och sedan spelade bordsspel. Då levde jag igen. Men nu känner jag instabiliteten under fötterna och blicken ser mest gyttjan och har svårt att ta sig över kanten och se vägen.

Vaknade vid åtta, har ätit frukost och läst tidningen men ännu inte kommit upp. Kommit i kläderna, kommit i form, kommit i humör.

Jag vill, men gör inget. Solen kämpar sig genom molnen nu och jag vet att jag kommer må ändå sämre om jag vid dagens slut känner att jag lät denna dag bli en solig dag på utsidan och skuggig på insidan.

Ska sätta på musik nu. Och kaffe. Ska vända blicken upp mot skiljelinjen mellan gyttja och väg. Jag ska.

6 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du lyckades få in lite sol till dig. Om inte så kommer en ny chans imorgon. Du vet det är aldrig försent.

    SvaraRadera
  2. Tack Kersti, jag lyckades vända trenden. :-)

    SvaraRadera
  3. Vilket inlägg, bumsofanten är jag helt säker på att den skulle bli godkänd av Bumsofantmästaren himself. Men din text. Vilket vemod. Vilken smärta. Det grep tag i mej. Vad är det som gör att du måste kämpa med att släppa in sol och stänga ute skugga? Har inte hunnit läsa ikapp på din blogg än men jag tänker på det som står överst i din bild. Vad din blogg är för något. Det var det som grep mej allra första gången när jag kom in hit. Och hur hittade du mej? Vad glad jag är att du gjorde det. Nu vill jag läsa mer av Maj Korner men jag måste upp ur sängen och klä på mej. Möte klockan 08:00.

    SvaraRadera
  4. Åh vad fint skrivet! Där i gjyttjehålet befann jag mig i tisdags.. nu är jag hyfsat uppe igen. Har även jag de återkommande glidningarna.
    Så bra att du har hittat upp igen...

    SvaraRadera
  5. Härligt att jag än en gång fick läsa detta inlägg, jag gillar det lika mycket nu.

    SvaraRadera
  6. Och hur jag undrar hur det kommer sig att du hittar ett så gammalt inlägg!

    SvaraRadera