söndag 29 mars 2009

Handla

Det är skillnad på att handla och att shoppa. Handla är en målmedveten handling. In i affären, ta det man ska ha, ut ur affären. Gärna handlingslista. Shoppa är att strosa omkring och titta, kanske köpa. Och att köpa något man inte tänkt köpa.

Jag har förstått att många tycker om att shoppa. Att själva saken i påsen ger en tillfredställelse. En glädje. Märkligt nog är det tvärtom för mig. När jag sett något jag kanske vill ha, funderat och sen inte köpt, då är jag tillfredställd. För jag har ju egentligen ingen plats för den, eller nytta av den. Den där processen kan dock ta en liten stund. Jag håller i saken, vänder och vrider, begrundar och ställer tillbaka. Tar upp igen. Ställer ner.

Igår var jag vankelmodig. Höll en liten "Iron Fairy" i min hand. Var förtjust i den men... var skulle jag ha den? Det som lockade lika mycket som den lilla älvan i sig var texten som stod bredvid. Att den flugit hit på fjärilsvingar, att den hade en egen historia som man fick med i paketet.

Jag känner lust. Jag kanske vänder åter till den affären.

1 kommentar:

  1. hej Maj! du satte ord på shoppa och handla. Då handlar jag för det mesta målmedvetet. Även när det gäller att köpa teknikprylar. Shoppa nå, nä inget för mig. Mer flanera med min kamera men det är ju inte riktigt samma sak. hälsning barbro

    välkommen till mig: http://yellowgrey.wordpress.com

    SvaraRadera