onsdag 1 april 2009

Bilbesiktning

Imorrn är det dags igen. Har just konstaterat att backljuset inte funkar, får fixa det imorrn. Den här gången ska jag skärpa till mig lite medan jag väntar så det inte blir som förra året.

Där jag besiktigar är det en stor gårdsplan där bilarna står i två långa led med fronterna mot de stora portarna. Det är en gigantisk ljustavla där registreringsnumret och vilken port man ska köra in i kommer upp. Det är en saftblandare som pulserar orange ljus och det är en ljudsignal. Gott. Jag öppnar fönstret lite för att höra bra, tar fram boken och läser medan jag väntar på min tur. Tittar upp när jag hör signalen för att se om jag ska in. Det ska jag inte. Väntar en stund. Tittar upp. Inte min tur. Läser vidare.

Så ser jag en kille i blå kläder komma gående tvärs över planen. Jag följer honom med blicken. Han går mot min bil. När han kommer fram säger han milt genom fönstret "Har du lust att köra in i port 8 eller är boken jättespännande och du vill du sitta här och läsa till kvällen?"

Undrar om jag ska lämna boken hemma imorrn?

1 kommentar: