söndag 21 augusti 2011

Två fådda och fyra köpta

Nu har jag läst ut John Irving, det tog ett par veckor. Men ett par trevliga läsveckor, jag gillar honom. Nu har jag två fådda böcker och fyra som jag köpt att välja på. Jag tar "Brev till en bokhandel" nu, jag känner för något lätt och snabbt. 

Den här veckan har gått i raketfart. Jag har varit extra mycket mamma känns det som nu när vi har besök från Spanien. Det är roligt, jag känner hur de gamla takterna, när ungarna var små, kommer åter. Vi har ätit köttbullar med gräddsås, lingon och heminlagd gurka. Jag har gjort äppelkräm och äppelkaka. Idag blir det tjälknöl och potatissallad. De har gjort massvis. Varit på Skansen och i alla fall sett en älg. Gått runt i Gamla stan med en kompis som läser historia. Varit på landet hos Cs pappa och plockat blåbär, kantareller och nylagda ägg. Och så har de varit på fester och ute på lokal förstås. Idag skulle de egentligen tagit en skärgårdstur, men intensiteten tog ut sin rätt och de tog sovmorgon och en slappardag hemma istället.

Nu står en plåt med trattkantareller för torkning. Ett gäng småburkar med gula kantareller i frysen. En bricka med nyupptagen lök med skruvade stjälkar. En påse nyupptagen potatis. Två kartonger ägg. Det är bra med ett x som bor mitt i spenaten.

13 kommentarer:

  1. Oh, du har alltså haft fullt upp.

    Lyllos dig som ska läsa Brev till en bokhandel! Mumma.
    Niceville har jag precis börjat på och den har jag bara hört gott om.
    Konsten att tala till en änkling gillade jag, det ska bli spännande att höra vad du tycker.
    Fallen är en av de bästa böcker jag läst.

    SvaraRadera
  2. Låter mysigt och pyssligt, och som en bra söndag.

    Tre av böckerna har jag läst, tre av dem har jag inte läst. :)

    SvaraRadera
  3. Mmmm vad gott det låter. Och mysigt. Men vad ska jag läsa nu? Vill du vara med i min bokcirkel (som jag håller på och ska starta) eller nöjer du din med den du redan ingår i?

    SvaraRadera
  4. Härligt att få vara guide i sin egen stad. Och ja, vilken lyx att ha ett x mitt bland grönsaker. Böckerna ska jag också prova.

    SvaraRadera
  5. Låter som du haft en intensiv men härlig vecka!
    Niceville har jag också köpt men inte läst ännu.
    X kan vara bra ibland, jag fick en flaska likör av mitt häromdagen!

    SvaraRadera
  6. Nilla: Jag hörde om "Konsten att tala med en änkling" diskuteras på radion, det var därför jag valde den.

    Glimra: Undrar vilka? :-)

    Magica: Jag kan tänka mig att vara med i din om ni inte är superseriösa och allvarliga.

    Singlis: Du kan få dem efter mig! :-)

    Annika: Det är roligt när man märker hur många det är som läser samma.

    SvaraRadera
  7. Gud du har ju värsta gourmetleveranserna av svamp och annat.

    SvaraRadera
  8. En bra söndag alltså - gott!

    SvaraRadera
  9. Shamrock: Visst har jag det bra! Och älgfärsen vi åt i måndags var också från "egen" leverantör.

    Petra: Japp, och proppmätt dessutom. Tjejerna gjorde blåbärsmuffins med vit choklad...

    SvaraRadera
  10. "Brev till en bokhandel" läste jag också i somras (efter tips hos Nilla). Den var jättemysig, den gillade jag verkligen.
    Härlig vecka verkar du haft också =)

    SvaraRadera
  11. Zelda: Det är en såndär "skrockarbok", jag hör hur jag låter ibland när jag läser den.

    SvaraRadera
  12. Nja, egentligen har jag bara läst två och en halv av dem faktiskt. "Konsten att tala med en änkling" och "Fallen" har jag läst ut helt och "Niceville" började jag nyligen på men fick avbryta. Jag kom på att jag lånat en bok på biblioteket som måste tillbaka snart. Det är den jag läser nu... :)

    SvaraRadera
  13. Jag har läst flera av böckerna och kan rekommendera Fallen och Niceville. I skuggan av ett brott tyckte jag var sådär.

    SvaraRadera