söndag 23 oktober 2011

Boeuf Bourguignon


Nu står den burgundiska grytan på spisen och allt är Nillas fel. Eller förtjänst. Och ytterhöljet är alls inte burgundiskt utan mycket svenskt, nämligen Kockumskt.

Förmiddagen tillbringade C och jag framför All Blacks på teve. För er som inte vet det är All Blacks namnet på Nya Zeelands rugbylag och det var finalen i VM vi såg. Sen vete gudarna vart dagen tog vägen. Ungefär som gårdagen alltså, den bara försvann. Den började med gårdsstädning och sen försvann den. 

Idag ska vi fuska. Vi åt nämligen lördagsgodis redan i fredags. Men idag köpte vi söndagsgodis. Och det blev vin över från grytkoket. Förfallet är nära!

7 kommentarer:

  1. Förtjänst!

    Har man kokat en burgundisk gryta så tycker jag att man har gjort sitt för den dagen. Jag hoppas den blev god.

    SvaraRadera
  2. Boeuf Bourguignon som är så gott

    SvaraRadera
  3. Precis en sån där emaljerad gryta hade min mamma. Jag har alltid undrat över formen. Var den oval för att söndagssteken skulle rymmas i den? För det fanns inga ovala spisplattor på den tiden. Vad jag vet.

    SvaraRadera
  4. Jag gör ofta Boeuf Bourgignon på sambons älgkött. Mumma!

    SvaraRadera
  5. Den blev supergod!

    frktjatlund: Jag har inte någon oval spisplatta ens nu. Men jag håller på din tankegång, att stekar och hönor var längre än de var breda.

    SvaraRadera
  6. Fasen vad gott det ser ut fastän jag inte ens kan se innehållet! Grytan ser god ut. Påminner om mammas (var är den? Nilla kanske vet). Hon gjorde goda grytor hon.

    SvaraRadera