onsdag 29 september 2010

Mer båtresa

Första dagen var vi till sjöss. Då gick vi runt och bekantade oss med båten och så låg vi på däck och solade. Det var rätt roliga tävlingar, bästa magplasket och vem som hade sexigast ben. Av männen alltså.

Sardinien var första ön vi kom till. Vi tog ingen arrangerad utflykt utan tog bara den shuttle bus som fanns utanför båten in mot stan. Sen strövade vi runt på gator och i gränder, upp högt upp på en höjd. Och  äntligen vet jag vad det där trädet med blå blommor är. Jakaranda. Det hade jag ingen aning om. Vi frågade en snubbe som stod vid trädet, Come te chiami questa... *peka med hela handen eftersom träd inte ingick i ordförrådet* De övriga orden hade säker övrigt att önska när det gällde grammatik, men han fattade i alla fall vad vi undrade. Lunch åt vi i skuggan på en uteservering, någon sorts stora raviolikuddar och öl. Öl är så gott  när det är varm.

När vi kom till Civitavecchia, utanför Rom, tog vi tåget in. Eftersom vi var i Rom förra året kände vi ingen stress att titta på sevärdheter så vi fikade mitt i en gatukorsning, gick på stan och åt lunch. 

Dagen därpå kom vi till Korsika, till Ajaccio. Där åkte vi sightseeing-tåg och så tvingade jag syrran att dricka en pastis fast hon oroligt konstaterade att klockan bara var halvtolv och att ingen annan drack starkvaror. Sen tog vi en femminuterspromenad och badade.

Palma de Mallorca, där hade vi den enda arrangerade utflykten. Buss till en badstrand. Den dagen var det molnigt! Eller mest molnigt i alla fall. När vi satt på bussen kom vi på att ingen av oss tagit med pengar! De låg kvar i kassaskåpet i hytten. Men vi fick låna 10 euro av en norsk dam och hennes 94-åriga mamma. Det räckte till varsin solstol och sen hade syrran lite mynt och köpte muffins och chokladkaka till lunch.

 



Sista dagen var till havs igen och vi solade och spelade minigolf. Jag drack en Bloody Mary till lunch medan syrran gick till bufférestaurangen. (jo, jag gick dit jag med, lite senare).


Vi träffade en massa trevliga människor. Visserligen på ett ytligt sätt men det kan vara trevligt det med. En dag bestämde jag att vi skulle hälsa på så många som möjligt och det gjorde vi. Hola! Hello! Hi! Good Evening! Så där höll vi på hela tiden och alla svarade glatt och log.

4 kommentarer:

  1. Ni verkar ha haft en underbar resa :-) Sätt in dina minnen på må-bra-kontot till vintern!

    SvaraRadera
  2. Å jag är verkligen så avundsjuk.

    SvaraRadera
  3. Haha, jag vill också gå omkring på ett kryssningsfartyg och heja på alla! =D

    SvaraRadera
  4. Läst har jag gjort men kommentera funkade inget vidare bra i mobilen. Vilken underbar resa du verkar ha haft.

    SvaraRadera