onsdag 10 februari 2010

12 skäl till att jag inte har katt

Jag är kattvakt åt syrrans två katter sedan i söndags. Det auktaliserar mina skäl till att jag inte vill ha katt.

Det luktar kattskit när jag öppnar ytterdörren.
Det är katthår på överkastet och på kuddarna.
Det är tussar med katthår på mattorna.
De springer framför mina fötter.
Ibland är det katthår i maten.
De försöker sova i min säng.
De skiter på golvet ibland. Imorse innan jag var riktigt vaken klev jag i en hög på hallmattan.
Jag måste stänga garderobsdörrarna ordentligt så de inte går in där och ställer till.
Deras mat luktar inte gott.
De går omkring på borden.
De äter på krukväxter.
De har ner saker.

Och allt det där ska uppvägas av att de är sällskap?
Nej tack.
Inte för mig, tack.

11 kommentarer:

  1. Stackars dig, att bli med katt när man inte gillar dem är inte kul.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Fast för några dagar är det helt okej. Jag hatar dem inte eller är elak mot dem eller så. Jag bara finner dem... onödiga.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, jag hatar dem inte eller elak emot dem, jag bara finner dem onödiga, hahahaaha. helt underbart Maj, jag delar din uppfattning. Plus att maten verkligen luktar peck. Det blöta i konservburk mer illa då än torrfodret men även det torra stinker skit.

    SvaraRadera
  4. Grannens katt har börjat använda vår gräsmatta som sin personliga kattlåda. Inte kul. Funderar på att "bussa" hunden på kattskrället... ;)

    SvaraRadera
  5. Hår -check!
    Välter saker - check!
    Går överallt och helst i vägen - check!
    Däremot är jag lyckligt lottad med två katter som aldrig gjort sina toanummer annat än där de ska. Köper en ganska dyr kattsand förvisso, men det är det värt för att slippa lukten. Folk som inte har katt säger ofta att de inte kan märka att det bor katter i vårt hus. Det är ju bra.
    Men... katter är ju katter ;-)... antingen gillar man dem eller inte.
    Själv skulle jag inte kunna existera utan mina.

    SvaraRadera
  6. Som du lägger fram det känns det inte aktuellt med katt för mig. Har haft katt, i 19 år. Mot slutet av kattens liv var jag trött på henne. Och hon på mig. Nästa gång jag skaffar djur, om typ 20 år, blir det hund.

    SvaraRadera
  7. Katter är fina. Men det är fåglarna i träden också!

    SvaraRadera
  8. Och genast blev jag väldigt tacksam över att Trollet tog sig med katten härifrån

    SvaraRadera
  9. ha ha, jag skulle kunna lägga till en hel rad punkter till... och iofs ta bort några (alla katter skiter inte utanför, det luktar inte om man har låda med huv och tillräckligt med bra sand, då behöver man inte ens byta särskilt ofta). Till negativlistan hör ju t ex rivandet i möbler.

    Ändå är katter en självklarhet i mitt liv sedan 26 år tillbaka. Och jag kan inte påstå att "sällskap" är en bra förklaring. De bara finns här. Som en fullständig självklarhet. Det är nog så, att antingen är man kattmänniska eller så är man inte.

    SvaraRadera