onsdag 3 februari 2010

Havtorn

Är du glad nu kroppen? En kvarts promenad, 45 minuters vattengympa och en kvarts promenad. Lite glad va? Lite nöjd? Det är i alla fall jag. Skälet till att det blev en promenad istället för bilen som jag vanligen tar var dels att jag mådde bra och dels för att jag inte hade lust att snösanera bilen två gånger till idag. Och lite grann för att det snöade och blåste ute, jag tycker om väder.

Igår köpte jag mig ett penningbälte. Tänkte det kunde vara bra att ha på flygplatserna och på planet kanske. Provade det för att kolla att det funkade och det kändes knappt att jag hade det på mig. Några timmar senare går jag på toa och fattar inte vad det är jag har på magen! Först då insåg jag att jag glömt ta det av mig. Och det var ju ett osedvanligt gott betyg att produkten funkade bra.

Och så ska jag prata om havtorn, hade jag tänkt. Jag vet knappt hur det ser ut, tror att det är en buske men har aldrig sett den. I boken jag just läst plockar de havtorn och jag vet inte ens hur själva bären ser ut! Men så skulle jag ha något enkelt att göra efterätt av i söndags och hittade ett paket med frusna blåbär, björnbär, röda vinbär, gojibär och havtorn. Det serverade jag med en klick Kesella vanilj och det var supergott! Havtorn smakar lite som physalis, tycker jag. Men jag har aldrig sett bären säljas färska någonstans. Jag bor väl på fel ställe antar jag. Men det var roligt att upptäcka något nytt jag tycker om.

13 kommentarer:

  1. Havtornsprodukter säljs på marknader o dyl berättade en arbetskamrat för mig häromdagen. Hon hade nyss upptäckt dem och var överförtjust.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar physalis men, det låter mer rejält att äta havtorn - mer nordiskt och rätt. Så, det måste jag ju prova!

    SvaraRadera
  3. Jag undrar jag om de inte växer vid havet här förutom de odlingar som finns inte så långt härifrån

    SvaraRadera
  4. Jag läste att de växer vid havet, det gjorde de i boken också. Jag kommer till dig och plockar!

    SvaraRadera
  5. Jag googlade lite och det verkar finnas massvis av Havtorn i Skåne som växer vilt längs kusterna

    SvaraRadera
  6. Alltså det är inte Skåne som växer vilt.

    SvaraRadera
  7. Haha, jag tror Skåne är vildvuxet! På andra sidan det där diket som de håller på att gräva.

    SvaraRadera
  8. Dike? Var? Vem? Hur? Vad har jag nu missat? Eller rättare sagt vad är det nu jag inte fattar?

    SvaraRadera
  9. Då är det till Mea vi ska åka för att plocka Havtorn. Vilken picknick vi ska ha. Och vet du Maj, jag kommer att sakna dej massvis när du är borta. Det känns sorgligt och tomt redan nu men jag vet ju att du ska göra något roligt som du kommer hem och berättar om sen.

    SvaraRadera
  10. Havtorn odlas också på västkusten.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Jaha, då måste jag prova havtorn. Låter gott. Men vad anar jag, ska du inte ha datorn med, ska vi inte få läsa ngt under din resa?

    SvaraRadera
  12. Jag köpte havtorn på en gårdsbutik i höstas. Ganska beska men ska visst innehålla vansinnigt mycket c-vitaminer.

    SvaraRadera
  13. Det verkar vara bra att ha en påse på magen, dock inte stomirelaterad

    SvaraRadera