söndag 26 juni 2011

Paketleken

Jag har lärt mig en ny lek som jag gärna vill dela med mig av. Alla skulle ta med sig en present för ungefär femtio kronor. Paketen las i en hög på bordet och förste man slog de två tärningarna. En sexa innebar att man fick ta ett paket.(man fick bara ta ett paket, även om man fick två sexor). Till slut var alla paket hos någon, en del hade fler, en del hade inget. 

Så fortsatte leken med att man fick ta ett paket av någon annan när man fick en sexa. Det var roligt att se hur vissa paket, trots att ingen visste vad som var i, fick ett högre värde på grund av efterfrågan. Till exempel var paketet jag hade med mig hårdvaluta. Hade jättebråttom när jag gav mig iväg och hade glömt slå in det. Tog en svart påse och förslöt med maskeringstejp. Attans vad alla ville ha "soppåsen"! Ett litet paket som skulle kunnat vara ett smycke var också jättepoppis. Vi hade en äggklocka och när den ringde så fick alla som hade paket öppna dem. 

Sen fortsatte tärningsslåendet med den skillanden att nu visste alla vad som var i och kunde ta det som de var mest intresserade av. Alla var obarmhärtiga och boken som hade legat i sopsäcken var fortfarande hårdvaluta och gick från person till person.

Så ringde äggklockan och leken var slut. En del fick fler saker, somliga fick inget. Men alla hade haft roligt och delat skratt och skämt med varandra.

4 kommentarer:

  1. Det är vår julklappslek för släkten. Så kul... :)

    SvaraRadera
  2. Aha, den brukar vi ha någon gång om år på våra "tjejträffar" fast vi brukar sluta där när klockan ringer och sedan öppnar man sitt/sina paket. Undrar om jag ska införa din andra halva av leken nästa gång...Kan bli kul!

    SvaraRadera
  3. Märklig lek men kul. Förutsätter dock att ingen känner sig förfördelad även om man inte fick något paket. Mejla din adress till annika.nasiell@barnensbokklubb.se!

    SvaraRadera
  4. Den leken brukar vi leka när vi har den traditionsenliga kräftskivan varje juldag. Sådana vanor har vi. :-)

    SvaraRadera