måndag 6 juni 2011

Skrivpuff - Något svenskt

Som dimma i gräset en augustikväll kommer olusten krypande. Hon ser den inte men förnimmer den när fötterna blir fuktigt kalla och en rysning får henne att darra till.

I den varma solen sitter hon svårmodig utan tankar på ting som kan värma och glädja. De finns där men grässtrået minns inte längre solvärman när dimman omgärdat det.

Nedanför går lyckliga familjerna med snabba och glada steg mot firandet av nationaldagen. Där uppe sitter hon med sitt fågelperspektiv och ser bara deras glädje. Ser inte den trötta sidoblicken från henne, ser inte hans spända drag över munnen. Nej, här uppifrån ser allt så lyckligt ut. Och i dimman kan hon inte glädjas åt andras lycka utan bara se sin egen ofullkomlighet. Olusten har tagit över.

Nationaldag. En svensk dag. En dag när vi ska hylla oss själva och vår svenskhet. Hon firar genom att sjunka ner i det svenska svårmodet.

Hon tänker korta tankar. Jag borde. Om jag skulle. Ska jag. De avslutas alla med en aktivitet och inombords skakar hon på huvudet. Vill inte. Orkar inte. Har ingen lust. Hon låter huvudet sjunka mot bröstet och  med ett djupt andetag tar hon emot befriaren.

16 kommentarer:

  1. Poetiskt vackert formulerat, känner svårmodet inom mig. Fint.

    SvaraRadera
  2. Välkommen till skrivpuff! Texten är bra men jag tycker att stycket som börjar "Nationaldag." inte behövs. Fint med perspektivet på den lyckade familjen.

    SvaraRadera
  3. Snyggt formulerat. Så känner vi nog alla ibland.

    SvaraRadera
  4. Skrivpuff eller inte, jag förstår känslan

    SvaraRadera
  5. Välkommen till skrivpuff. Gillar din text.

    SvaraRadera
  6. Oj, det här var ju roligt! Och särskilt den konstruktiva kritiken, jag inser att jag skrev stycket om nationaldagen för att förtydliga och passa in i uppdraget och att det inte var nödvändigt. Det gäller att lita på att läsaren förstår.

    SvaraRadera
  7. Vet inte vad skrivpuff är direkt, men kan ana. Fint (och vemodigt) skriver du som alltid när du sätter den sidan till.

    SvaraRadera
  8. Fastnade för dina "korta tankar" - ett bra uttryck!

    SvaraRadera
  9. Gillar "Ser inte den trötta sidoblicken från henne, ser inte hans spända drag över munnen." mest, men hela texten är bra! Välkommen till skrivpuff (som sagt)!

    SvaraRadera
  10. En underbar text. Gillar den mycket. Bitterljuv melankoli när den är som bäst.

    SvaraRadera
  11. Förresten, välkommen till skrivpuff! :-) Hos mig under etiketten "att skriva" finns många svårmodiga texter, då det visats sig att det är den sidan som helst slipper ur mig i skrivpuff.

    SvaraRadera
  12. Vad är skrivpuff? Åh, vad jag lär mig mycket i bloggosfären! :-)

    SvaraRadera
  13. Tack, ni som har kommenterat! Jag har inte vågat mig in hos er än men det kommer.

    Petra: http://skrivpuff.blogspot.com/

    SvaraRadera
  14. Det är kul med skrivpuff!
    Tycker om din text!
    "Hon firar genom att sjunka ner i det svenska svårmodet." tycker jag inte att du ska ta bort, om du nu tänker dig att ta bort det stycket. Just den meningen tycker jag är lite pricken över i:et.

    SvaraRadera
  15. Jag önskar att du skrev mer sånt här, jag tycker väldigt mycket om ditt språk.

    SvaraRadera