torsdag 30 juni 2011

Flugmötet


På artonhundratalet fanns det en plats vid strandkanten av Mälartorget i Gamla stan där latrinerna tömdes. Tänk dig stanken! Tänk dig alla flugor som klev omkring där och surrande över platsen. Platsen kallades därför för Flugmötet.

Det ska jag börja kalla vårt soprum för. Vi har ett litet hus utanför porten där det förutom cykelförvaring finns ett rum för sopor. Där står tre gröna behållare för vanliga sopor och sedan några månader tillbaka även några lite mindre, bruna behållare. Där ska man lägga matavfall som man samlat i särskilda påsar. Det blir sen biogas i en rötningsanläggning.

Något har gått fel. Jag undrar när de tömdes senast, om någonsin? För när man öppnar dörren till soprummet möts man av en svärm av äckliga flugor. Runt kanten av behållarna krälar larver. Vill ni att jag ska ta en bild?

Jag hoppas styrelsen slänger sopor de med, så att de gör något åt det. Annars kommer jag bli förvandlad till en lapp-tant och erbjuda mina tjänster. För så här kan vi inte ha det!

5 kommentarer:

  1. nej tack ingen bild! Blä vad äckligt

    SvaraRadera
  2. Nästan som Flugornas herre blir det. Eller nej, Flugornas dam blir det ju då... ;)

    SvaraRadera
  3. Arga lappen nästa!
    Det blir kul. Den kan du ta kort på men inte larverna, tacksåmycket.

    SvaraRadera
  4. Men så äckligt! Det är svårt att motivera sopsortering om det är äckligt i tunnorna.Kan du inte kontakta styrelsen i föreningen och kolla vad de har beställt för avtal? Dessutom så kan en sådan tunna behövas spolas ur emellanåt.

    SvaraRadera