söndag 12 juni 2011

Två kvällar på raken

Både igår och idag har det varit helt ljuliga sommarkvällar. Och nu, när klockan passerat midnatt är himlen fortfarande ljus och det är 21 grader.

Både igår och idag har jag grillat. Igår tillsammans med grannarna där jag bodde förut och idag på en inflyttningsfest hos en kollega. Ni som bor så att ni kan grilla när ni vill kanske inte inser hur himla gott det är! Jag marinerade fläskkarré, supersmarrigt. Trevliga människor både igår och idag även om jag inte kände mer än ett par stycken idag.

Resan hem tog sin modiga timme. Attans vad folk det är ute! Nästan fullt på pendeln och jättmycket folk på bussen. Parfymbussen, tänkte jag när jag satt där. För medan jag var på väg hem var ungdomarna nyduschade och på väg ut.

Enda smolket i glädjebägaren är att jag fick höra att min granne (hon som har en neurologisk skada sedan hon dykt på en sten i ungdomen) hade ramlat i trapphuset och brytit lårbenet. Stackarn, det kunde liksom räcka med det  hon redan har.

6 kommentarer:

  1. Jag grillar på min elgrill på balkongen. Funkar finfint om man inte är alltför kräsen.

    SvaraRadera
  2. Här grillas det mycket i början på sommaren. Ang grannen så funderar man ibland på hur det kommer sig att samma människa drabbas av mycket elände medan många verkar klara sig utan något alls

    SvaraRadera
  3. Åsa: Då är jag nog kräsen för med el eller gasol blir det inte rätta grillsmaken. Men det är ett trevligt sätt att laga mat på ändå! Syrran har en elgrill och det är mysigt att sitta runt den.

    Shamrock: Visst är det märkligt? Sen ser vi kanske bara det som är utanpå, de där som klarat sig kanske har en trasig insida istället.

    SvaraRadera
  4. Ja mumsigt med marinerad fläskarré- det äter vi ofta sommartid.

    SvaraRadera
  5. Härliga sommarkvällar är det bästa som finns. Runt tjugo grader och det är ljuvligt.
    Nu har vi väl ca 12 grader och det är mindre ljuvligt, inte så himla kul att sitta ute.
    Å andra sidan har vi haft en vecka med jättefina kvällar, varav några dagar var lite väl varmt. Kvällarna var t.o.m lite väl varma och då är det varmt.

    Nu har vi ju ... 12 grader. Och det är ju skönt. Inte.
    ;)

    SvaraRadera
  6. Det är nog så att man blir lite bortskämd med grillningen. Och ibland tänks det nog: "Nej, inte grilla nu igen - bara för att solen skiner". Ska tänka på det nästa gång...

    SvaraRadera