torsdag 5 november 2009

En doftrik dag

Vissa dagar känner jag mer dofter än andra. Kanske en sådan här dag som är grå och saknar dagsljus gör mina andra sinnen mer öppna?

Dammsugningsdag på jobbet. Den dammsugaren har ett luftfilter som definitivt behöver bytas. Låg bakom en gammal vit Volvo vars avgaser blev påträngade tills jag ökade avståndet. På bussen till stan var någons jacka inpyrd med armsvett sen förra säsongen. Middagen luktade ovant tills jag insåg att det var viltdoft jag kände, av älgbiffen på tallriken. När jag tog ett glas vin på stället efter stället vi åt middag på så luktade det gammalt diskrum i hela lokalen. På bussen hem var det lukten av vått ylle som nådde mina näsborrar. När jag klev av förstod jag att det var sydlig vind eftersom luften var fylld av kaffe från rosteriet en bit härifrån. Men nu är jag hemma. I den vaniljdoftande lägenhet som är mitt hem. Mina luktorgan får vila nu.

6 kommentarer:

  1. Konstigt det där, vissa dagar känner jag inte heller så mycket dofter och andra dagar är det outhärdligt. Undrar varför?

    SvaraRadera
  2. Tror du inte man är olika uppmärksam bara? Jag tycker min teori om mörkret var... lysande!

    SvaraRadera
  3. Det har sina fördelar att vara täppt inser jag när jag läser ditt inlägg. Har varit täppt i ett par veckor nu och känner inga lukter alls.

    SvaraRadera
  4. I kön till bussen i morse hamnade jag bakom en tjej som stank extremt mycket parfym. Hon stod sen bredvid en man som säkert hade ätit 15 vitlöksklyftor till frukost.
    Just nu önskar jag att jag inte kunde känna doft alls med tanke på en styck blöja. Nja kanske inte ska kalla det doft utan snarare stank.

    SvaraRadera
  5. Imorgon ska bli en luktardag. Jag tror på din teori. När ett sinnes förmåga minskar ökar något annat.

    SvaraRadera
  6. Här luktar det blöt hund just nu. Inte så gott egentligen. Men han som luktar så är en goding, och då luktar det ju gott... ;)

    SvaraRadera