lördag 7 november 2009

Under jord

Nejdå, det är ingen som är begravd. Men jag har varit under jord, troligen under havsnivån också.

I källarvalvet under Storkyrkoskolan var det en en bra berättare, han pratade förutom om Helga Lösen även om sjömannen som hade pesten. Krogägaren blev rädd och dödade honom med ett svärd och han föll fram över bordet. Sedan murade krogägaren igen dörren till rummet där liket var för att på så sätt försöka skydda sig från smittan. Tänk om det är sant? Tänk om någon en dag river en vägg och så ligger han där, sjömannen, över sin tallrik med ett omkullvält stop jämte sig.

Var inne i en gång i själva Slussen, där strömmade vattnet med en farlig fart.

Gick i trappor till det underjordiska skyddsrummet i Katarinaberget. Skumt och lågt i tak, varmt också.

En så spännande dag att jag faktiskt somnade till i tio minuter när jag kom hem. Något som är mycket ovanligt att jag gör.

6 kommentarer:

  1. Sännande! Jag såg också annonsen i DN och önskade att jag haft tid.

    SvaraRadera
  2. Låter jättekul. Skulle jag absolut inte sagt nej till att vara med på. Varför händer allt som är intressant där uppe?

    SvaraRadera
  3. frktjatlund: Det kommer säkert fler tillfällen, vad jag förstår var inte det här den första gången.

    Mea: Tja, för att att det bor fler här kanske? Flytta hit vettja!

    SvaraRadera
  4. Usch, sånt där gör jag inte frivilligt, har nämligen lite klaustrofobi. Eller underjorden-kluastrofobi kanske det är. Och underhavetklaustrofobi.
    Det är tur att jag inte behöver vistas så mycket under havet =O

    SvaraRadera
  5. Jag kan känna tendenser till det också. Men det visar sig mest om det är trångt eller om det är en komplicerad flyktväg, som att man måste klättra på stegar eller krypa baklänges eller något annat svårt.

    SvaraRadera
  6. Hade också velat besöka underjorden men det blev inte av den här gången. Läste om "Elefanten" hemlig ledningscentral, alldeles i närheten där jag bodde förr, hade jag ingen aning om, men är det hemligt så är det!

    SvaraRadera