onsdag 4 november 2009

Kaos

...eller "När logistiken bröt samman"

Först fick man en lapp att fylla i och sedan skulle man stå i kö för att få ta en nummerlapp och bli insläppt i det stora väntrummet. Det tog inte så lång tid, max en kvart, att få nummerlappen.

Det var riskgrupper och barn som fick vaccinera sig idag. Det kom oerhört mycket mer barn än de hade räknat med. De hade 4 stycken som vaccinerade barn och 2 som tog vuxna. Det kanske krävs lite annan skill för att lirka med barnen. Så långt var allt väl.

Alla fick nummerlappar. Men när det var så mycket fler barn så blev de vars nummer blev uppropat ställda i en särskild kö, till barnvaccinerarna. Men någonstans här försvann logistiken för någon dirigerade in de med barn i kön, utan nummerlappsordning. Med den påföljden att de som hade en nummerlapp och rörde sig lite runt i lokalen eller inte förstod att principen byttes helt plötsligt hade förlorat sin plats. Det gick väldigt mycket snabbare för oss vuxna som skulle vaccinera oss, för mig tog det trekvart och då hade den långa ringlande barnkön inte rört sig mer än några meter.

Stackars personal , stackars föräldrar och stackars barn. En del var skogstokiga för att de bytte köprincip mitt i och det förstår jag. Samtidigt som jag förstår att personalens intentioner var goda men det räckte inte riktigt. Kaos.

4 kommentarer:

  1. Nästan lite roligt i vårt annars så välorganiserade Sverige!
    Fast inte så kul för de barn och föräldrar som fick lång väntetid förstås...

    SvaraRadera
  2. Tror det är vaccination här i skolan i morgon. Det har skjutits fram åtskilliga gånger. Ingen av mina ska vaccineras ändå. Jag har ju haft det. Den stora ha haft det och de mindre har ju säkert det i sig redan.

    SvaraRadera
  3. Själv stod jag aldrig ens i kö, jag gick in i ett konferensrum. Kanske var därför jag fick mitt straff, jag drabbades av minigrisen.

    SvaraRadera
  4. Vilka minnen för barnen att bära med sig i livet. "Tänk när man vaccinerade sig för svininfluensan"...;)

    SvaraRadera