tisdag 9 november 2010

Currysås

Har haft en jättetrevlig kväll! En av Cs barndomskompisar var här och åt middag med oss. Hade planerat kyckling med ris och currysås, tur att hon gillar det, och dessutom tydligen något det var länge sen hon åt. Och kycklingen blev jättegod, när jag ska koka kyckling (eller annars med förresten) brukar jag rimma den först. Så igår la jag den i saltlag. (1,5 liter vatten, 1,5 dl salt, 3 msk socker, 15 krossade svartpepparkorn och två lagerblad, i kylen ett dygn). Den blir både godare, mörare, smakrikare och saftigare av den behandlingen. Hon hade tagit med sig blåbärspaj så det smällde vi i oss efteråt. Och trevligt prat, vi har ju känt varandra sen hon var 4 år och de gick på dagis tillsammans.

Nu har tabletten slutat verka, 4 timmar verkar vara tidsgränsen. Jag har tandvärk, nämligen. Jag hoppas på att det är en fyllning som är för hög och kom i dagen när jag lagade den andra tanden häromveckan. Min tandläkare kan vänta sig en påringning imorrn bitti.

1 kommentar:

  1. Måste testa det där med saltlag nån dag. Kyckling ris och currysås är helt klart en favorit. Jag personligen tycker dessutom mest om kokt kyckling.

    Din tandvärk försvinner nog så fort du varit hos tandläkaren så ring direkt på morgonen och få en akuttid. Annars har jag tyvärr inga tips om hur man lindrar smärtan förutom att knapra piller till förbannelse.

    SvaraRadera