torsdag 3 februari 2011

Julblommor

Ja, va sjutton ska jag göra med mina återstående två julblommor? Det ena är en julros som jag fick i slutet av november av svärmor och det andra är en amaryllis som blommar om igen. Amaryllisen självdör väl efter att ha blommat klart men vad ska jag göra med julrosen? Jag har extremt svårt att slänga levande blommor (du som har katt kan jämföra med hur det skulle kännas att slänga katten).

Annars har jag tillbringat eftermiddagen hos min tandläkare. Växlade mellan att sitta i tandläkarstolen och på stolen i väntrummet. Den sistnämnda satt jag på medan hon filade på min krona. En krona för fyra tusenlappar. Fattar inte att allt ska komma i sjok, först hade jag tandvärk och fick rotfylla en tand. Sen bet jag bort en krona och roten på den var sprucken så den fick jag dra ut. Sen bet jag bort en bit av en annan kindtand (den jag fick krona på idag) och i söndags försvann en fyllning på baksidan av en framtand när jag tog en munsbit av osten jag skulle ha på pizzan. Vi skrattade lite åt det, tandläkaren och jag. För gråta lönar sig knappast.

Har jag sagt att jag gillar min tandläkare? Den här tavlan har hon i väntrummet.

7 kommentarer:

  1. Nämen inte kan du slänga en blommande julros! Den kanske går att flytta ut på balkkongen när sommaren kommer?

    Tandläkare ja, ibland så kommer allt tandelände i stora skov och inte blir det billigt heller...
    Men tavlan är fräck!

    SvaraRadera
  2. Haha, jag gillar liknelsen med katten. Den skulle min make skriva under på, han är väldigt pjåskig med våra krukväxter.

    Tandläkarräkningen är det liksom bara att tacka och ta emot. Man behöver ju ett fungerande garnityr ända till slutet.

    SvaraRadera
  3. Gillar verkligen tavlan! :-) Och min tandläkare säger att jag får betala för det som tandläkarna gjorde när jag var yngre. Tack för det liksom, det var den fria tandvården i ungdomen. :-(

    SvaraRadera
  4. Det finns dagar, eller oftare nätter egentligen, när jag gärna skulle slänga katten. (Må gud förbjuda att han någonsin läser att jag skrivit detta!! Men han kan ju inte läsa...)

    SvaraRadera
  5. Amaryllisen går bara i dvala. Ställ den mörkt och svalt, vattna sparsamt, och skär ned den när den vissnat, så kommer den igen. Jag hade en som blommade mitt i sommaren en gång.

    SvaraRadera
  6. Äsch, vad är det som säger att man inte kan ha julblommor året om? Gillar inte "regler" som inte egentligen syftar till något.. Det är lite som att man på Kanarieöarna borde utrota alla stora vackra vilda julstjärnor efter jul... Nää, ha kvar den!

    Och - tavlan: Så skön!

    SvaraRadera
  7. Usch, det är svårt att slänga blommor. Mina måste dö först och tyvärr är jag alltför bra på att ta livet av dem...

    SvaraRadera