söndag 28 juni 2009

Söndagsmorgon

Sommarmorgonen är redan het utanför mitt fönster, solen står högt på himlen och ingen vind rör träden. Kyrkan på berget intill har ännu inte låtit klockorna ljuda för att kalla till högmässan. När jag sitter på balkongen lägger jag märke till vilka det är som har vaknat och rör sig ute. Två kategorier är överrepresenterade, de med barnvagn och de med rullator. En och annan flyfotad person utan dessa tillbehör syns, men sällan. De verkar dock lika målinriktade som om vardagarna, fötterna rör sig snabbt och bestämt i riktning mot tunnelbanan. En liten väska, en kasse. Kanske ska de träffa kompisar i en park, åka till en badplats eller fara ut i skärgården. Trafiken är lugn, tickandet från övergångsstället hörs tydligt.

När min blick tröttnat på gatan ser jag på tingen närmare mig. Njuter av eldkronans fantastiska sätt att blomma på med sina pyttesmå och olikfärgade blommor i en krans runt sig självt. Njuter av hur vackert jag komponerade balkonglådan i vitt och blått, hur färgen och de olikformade bladen samverkar till att göra det som jag tycker är vackert. Särskilt glad är jag över grästuvan som spretar mot himlen. Känner doften av heliotropen som förför både mig och bina. Ser att jordgubbarnas solsida visar rött.

En tur till köket nu, mala tre skedar bönor till en kopp med kaffe och en stund till ute innan dagen tar fart

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt liv. Det låter ljuvligt alltihop. Smakade kaffet lika bra som jag tror?

    SvaraRadera
  2. Ja-a, mitt kaffe är så otroligt gott att det är makalöst. Inget kaffe på hela veckan lång är så gott som mitt lördags/söndagskaffe.

    SvaraRadera