söndag 24 januari 2010

Paprika

Blev sugen på att göra gulasch när jag var och handlade igår. Jag kan inte recept rakt av i huvudet men vet att det är kött och paprika, ungefär. Så det köpte jag. En röd och en gul paprika för det är fint tycker jag. Dock står det i receptet att det ska vara grön. Nåja, det blir nog bra med det.

När jag rensar (?) paprika så delar jag den på längden och sen skär jag bort blomfästet och det vita med kärnor inuti. Förra helgen såg jag att man kan skära runt blomfästet, uppifrån liksom. Glömde testa det idag. Vill ju gärna ha den optimala paprikarensnings- metoden. Hur gör du?

Kom också att tänka på en dag förra hösten när C skulle göra köttfärsfyllda paprikor och delade dem på längden. Jag brukar dela dem på andra hållet. Min vana trogen när det gäller köksarbete så låter jag var och en göra på sitt sätt, det finns inget som säger att min metod är bäst. Och det var bättre på hennes sätt, det fick plats mer köttfärs.

Jag minns också första gången jag åt paprika. Eller rättare sagt, kände lukten av den, för åt gjorde jag då rakt inte! Det var min mellansyrra som hade köpt den främmande nyheten och då kunde ju inte jag tycka det var gott. Det kan man inte bjuda på när man är tolv.

Viktigt blogginlägg, jag vet!

7 kommentarer:

  1. Jag skär fästet uppifrån.När jag gör fyllda paprikor så skär jag likadant och det blir väldigt mkt fyllning innan locket åker på igen. Paprikorna ser nästan hela ut fortfarande förutom det sneda lilla locket som kan vara avslöjande

    SvaraRadera
  2. Jag gör som du, delar rakt av. Men jag skär inte bort locket, jag bryter bort det.

    SvaraRadera
  3. Vilket förstås gör att några fyllda paprikor blir det inte hos Hellberg.

    SvaraRadera
  4. Skär uppifrån vid fästet som Mea.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt hur jag gör men jag äter mycket paprika. Försöker skära så att jag får med allt ätbart.

    Sen ska man inte underskatta vardagsinlägg eftersom människors liv i huvudsak består av vardag! =)

    SvaraRadera
  6. Jag gör som du med paprikan. Gott med gulasch det var länge sedan. Min vän som härstammar från ungern gör den över öppen eld i en särskild gryta. Det ska vara mycket paprikapulver i, hon tar en som mostrarna i ungern har gjort. Och lyckost mig jag har en burk av den jag med.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar de flesta grönsaker men har lite svårt för paprika, särskilt varm! Yak.

    SvaraRadera