torsdag 7 januari 2010

Prata om vädret

Prata om vädret ska man. Nu ska jag prata om vädret. Det är. Det är alltid väder. Nu är det kallt väder.

Imorse när det var åtta grader så kändes det nästan varmt jämfört med de arton som var igår. Det behövs inte så många dagars kyla innan jag acklimatiserat mig och fått andra referensramar.

Vad som är skönt är att luften är torrare och det innebär att jag inte behöver skrapa bilrutorna. Och snön som fallit är som om Fru Holles skakat sin dunkudde över min bil. Men snart måste jag tina upp bilen, det står inte på förrän det är en skridskobana under pedalerna. Snö som smält och frusit igen, bilen hinner aldrig tina så mycket att det smälter och torkar bort. Torra är mina händer också, jag måste nog investera i en handkräm. Torrt är trägolvet, det känns att det reser sig lite i skarvarna. Det är det gamla mellangolvet som är slipat och lackat så springorna är rejäla.

Lite kallt är det inne, tjugo grader är lite för lite när man mest är stilla. Men det finns koftor och sockor. Dock finns här inga offerkoftor.

Sisådär, nu har jag pratat om väder!

6 kommentarer:

  1. Torra händer och TORRA BEN. Jag kliar halvt ihjäl mig när jag gått och lagt mig på kvällarna. Inte konstigt att man inte kan läsa i sin bok då!

    SvaraRadera
  2. Och TORR RYGG! Särskilt mitt emellan skulderbladen där jag inte når att smörja.

    SvaraRadera
  3. Allt det du säger är helt ok och jag håller med, men vem f-n är fru Holles?

    SvaraRadera
  4. Men Magica då! Du om någon borde väl veta det! En ledtråd: Grimm

    SvaraRadera
  5. Torr luft ger torra händer och elektriskt hår. Gillar jag inte...

    Men som du skriver - man slipper skrapa rutorna. Det är bra!

    SvaraRadera
  6. När min son var runt två år väckte han alltid mig med orden: "Mamma, mamma vakna! *Entusiastisk* Vi har väder idag."
    Och ta mig sjutton, han hade rätt varje dag!

    SvaraRadera