lördag 12 juni 2010

Riddarholmen


Trots att jag bott i Sthlm hela mitt liv hittar jag ofta nya vägar och nya ställen. Den här gången gick jag utefter vattnet från tunnelbanan till Riddarholmen. Visste inte att man kunde gå där.

Det blåste kuling och var 14 grader varmt. Rätt behagligt tyckte jag. Det besvärligaste med vind är att få håret i ansiktet men nu hade jag det uppsatt. Tog en tur bland tälten som Statens fastighetsverk hade och pratade en lång stund med en kille från Vadstena. Arkiv ni vet. Släktforskning.

Åt en gigantisk kanelbulle tillsammans med fikat.

Gick runt på marknadsplatsen och såg när de smidde och gjorde hårprydnader i läder. Köpte nästan ett par örhängen. Åt korv i tunnbröd, med lingon.

Och så hade jag biljett till en guidad tur i källaren till vad som en gång var gråmunkarnas kloster. Guiden var tidsenligt klädd som en munk och bad om ursäkt när han tog upp en modernitet som en klocka ur fickan. Det lågt i tak och luktade gammal källare. Jag hade velat stanna kvar där längre. Själv.

11 kommentarer:

  1. Jag var på stadsvandring på Riddarholmen och i Gamla Stan förra lördagen. Mycket intressant och givande! Kan varmt rekommenderas.

    SvaraRadera
  2. Nähä?
    Jag får lite klaustrofobi i såna ställen. Kanske beroende på att jag besökte katakomber fullproppade med gamla skelett när jag var barn.

    SvaraRadera
  3. Och jag och tonåringarna befann oss på andra sidan, mot Skeppsholmen. Också promenerande, från Kungsan till Slussen. Jag tyckte det var för kallt, det kan bero på för lite kläder. Din tur låter jättetrevlig.

    SvaraRadera
  4. Så spännande. Tänk att jag inte har en aning om vad som händer i stan, att jag aldrig lyckas hänga på det där som jag skulle gilla. Där hade jag också velat vara. Kanske nästa år? Blir det ett nästa år tro.

    SvaraRadera
  5. Stockholm är en öppen stad. På både gott och ont...

    SvaraRadera
  6. Testar om jag kan kommentera, Mea har krångel, nu blev jag sugen på en gigantisk kanelbulle, mums vad gott det skulle ha varit.

    SvaraRadera
  7. Synd att du inte köpte dina örhängen. De hade "nästan" varit fina..fnissade åt din "nästanformulering"

    SvaraRadera
  8. å det verkar ha varit en härlig dag! spännande med klostret! Lingon till korv?!

    SvaraRadera
  9. Kersti: Jag kan ju säga innan jag ska göra saker istället för efter. :-)

    Mofs: Det där är så typiskt mig. Jag tycker de är fina men så tänker jag "behöver jag dem verkligen" och så köper jag dem inte.

    Annika: Man fick välja mellan senap och lingon. Och senap till korv vet jag ju hur det smakar så då provade jag lingon. Det var okej.

    SvaraRadera
  10. Riddarholmen är en av mina favvoplatser i Sthlm. Aldrig folk där och en underbar utsikt!
    Perfekt för picknick.

    SvaraRadera
  11. Det låter som en bra promenad.
    Jag har aldrig gjort några stadsvandringar, jag går dit jag ska med hyfstat raska steg...

    SvaraRadera