onsdag 23 juni 2010

En stekgryta

En sak har jag efter min mormor. En gammal blekgul fyraliters stekgryta av märket Kockum. Den tycker jag om. Men jag har lite svårt att hålla den i bra skick. Vet inte hur man gör. Ni får tänka på att jag aldrig hann lära mig såna viktiga saker av min mamma.

En bit av botten vill gärna brännas vid. Jag diskar den inte med diskmedel, jag smörjer in den med olja efteråt och ibland värmer jag på grytan tom, med bara olja i.

Och att inte diska den alls tycker jag är svårt, om man bara steker och det bara är fett i så är det ok. Men när man gjort en gryta med en massa grejs i, då kan jag ju inte låta bli att diska den.

Igår råkade jag bränna vid chili con carnen lite grann så nu är den fulare än någonsin.

Har du något råd till mig?

12 kommentarer:

  1. Nej, för jag är precis som du. Jag diskar också min, om än milt (tycker jag). Jag har oljat och ställt på värme, det har hjälpt.

    SvaraRadera
  2. En gjutjärnsgryta ska ALLTID diskas med t.ex. Yes. Olja aldrig in den och låt den stå! Efter diskning med Yes kan du torka den lite lätt så inte alltför stora rostfläckar ger sig till känna. Så behandlar iaf vi gjutjärnsgrytor på den restaurang jag har som födkrok. Kram!

    SvaraRadera
  3. Lennart: Men oj! Då har jag ju gjort precis allt fel! Går genast iväg och diskar den med Yes.

    Stålull, är det okej för att ta bort lite fastbrända prickar?

    SvaraRadera
  4. Håller med Lennart, man ska diska, men undvik metallbestick när du rör om :-)

    SvaraRadera
  5. Bra att det finns vettiga rådgivare. Jag har aldrig ägt en stekgryta. Hos mig är det stekpanna eller ugn som gäller. Ibland grill, men inte så ofta som jag skulle önska.

    SvaraRadera
  6. Min "expert" har lärt sig "aldrig diska" just på sitt gamla krogjobb i köket.
    Vad jobbigt det blev nu då!

    SvaraRadera
  7. Fru Venus: Jag brukar ta en plastslev att veva med. Men varför ska man inte ha metall?

    frktjatlund: Samma här, grilla är en nåd att stilla bedja om, när man bor i lägenhet.

    SvaraRadera
  8. Åsa: Eftersom min "intediskametod" inte funkat så jättebra så har jag absolut inte svårt att testa den andra. Har diskat den nu, medan jag kokade tevatten.

    SvaraRadera
  9. Vi brukar också diska den med yes och sedan torka den ordentligt innan den ställs undan i kastrullskåpet. Den har hållt sig fin länge.

    Den Trettonde historien har jag läst, men det var ett tips precis i min smak! Något mer tips?

    SvaraRadera
  10. Jag har en likadan (en avlång). Min allra bästa gryta... ;)

    SvaraRadera
  11. Boktokig: Gjorde det jag med nu, det ska bli intressant att använda den nästa gång! Har tipsat lite till hos dig.

    Anna: Min är avlång den med och tung som jag vet inte vad.

    SvaraRadera
  12. Diska, torka, olja ibland. Bra med gjutjärn för då får man i sig lite extra järn också.
    Åh, vad mitt ex försökte inbilla mig att det inte skulle användas diskmedel. Iofs behövs det knappast om man spolar hett vatten direkt efter användning innan den svalnat.

    SvaraRadera