måndag 25 maj 2009

Ålder

Utanverket säger att jag är femtioplus. Eller sextiominus som jag ironiskt brukar säga trots att jag inte tillhör den ironiska generationen.

Det innebär att jag ser ut som sjutton. Det syns inte att jag känner mig som sjutton också. För ibland gör jag verkligen det. Jag har en mängd åldrar jag kan känna mig som. 7, 24, 39, 47 och många fler. Ibland kan jag känna mig som 80 också fast det är lite svårare eftersom jag inte varit där än.

Det är här svårigheten kommer in. Det jag känner mig som syns alltså inte utanpå utan jag blir bedömd på mitt utseendes ålder. Åldersfördomar kanske vi kan kalla det?

Jo, jag vet hur en dator funkar.
Jag har en blogg.
Jag kan skicka sms.
Jag kan konfigurera min router.
Jag har Coldplay, Emil Jensen, 3 Doors Down och Nickelback på min playlist i Spotify.

Jag fnissar. Offentligt.
Jag går på musikevenemang.
Jag sjunger när jag cyklar i nedförsbackar.
Jag är ute sent om natten.
Jag blåser såpbubblor på balkongen, utan barnbarn.

6 kommentarer:

  1. Just det där att man inte ska begripa sig på datorer kan bli riktigt pinsamt för andra. Det händer att jag blir idiotförklarad på det området av folk som inte vet vad jag jobbar med och då är det så skönt att ge folk en knäpp på näsan.

    SvaraRadera
  2. Det låter som om du och jag är jämngamla! Om jag utgår från vad du kan och gör! Det vill säga vi har vett att göra det vi känner för. Att vi "reder oss" som min mormor skulle säga, och att vi faktiskt reder oss dj--ligt bra!

    SvaraRadera
  3. Mycket spännande, jag blir så nyfiken, vem gör bedömningen och hur vet du att den blir det den blir? Vem bär fördomsglasögonen? Jag tycker du verkar vara en fri själ? En själ utan ålder. På det lilla kortet där vi får se nästan ett halvt ansikte ser jag en finurlig själ dessutom. Fri, finurlig och utan ålder. Dessutom skriver du underbart och väljer ämnen som jag bara njuter av att få tänka omkring. Hittade du mej eller hittade jag dej? Oavsett, jag är glad att någon av oss hittade nån så jag fick en chans att lära känna dej och denna blogg.

    SvaraRadera
  4. frktjatlund: Och dra till med något riktigt obegripligt och initierat va?

    Singelmamman: En till såpbubbleblåsare? Vajert!

    tandgnisslur: Jodå, jag har fördomar jag med och säkert en släng av åldersnoja också. Men ett exemple kan jag komma med, fast det är väldigt roligt också. För några år sen tävlade ungarna när de var på krogen. Alla skickade samtidigt ett sms till sina föräldrar. Den vars förälder svarade först, vann en öl.

    Jag tror det var jag som hittade dig när jag klickade runt bara. Och jag är minst lika glad som du att vi hittat varandra, du är en person som har ett stort hjärta, bred mun och hjärnvindlingar som jag gillar!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar din inställning. Jag kan inte känna igen mig hos de där jämnåriga som liksom redan håller på och sjunker in i åldrande, ser sig som åskådare. Det verkar förödande att få barnbarn tidigt, men det kan säkert finnas undantag också.

    SvaraRadera
  6. HAHAHA, då får jag rita dit en större mun på mitt lilla wordpressmonster. Vann du ölen?

    SvaraRadera