fredag 29 maj 2009

Obehagligt avslöjande


Nu ska jag berätta något som en del av er kommer tycka är ofattbart. Omänskligt. Otrevligt. Ni kanske kommer se på mig med helt andra ögon sen. Ni kanske vänder bort blicken.

Jag är ingen djurvän.

Jag tycker mest de är till besvär. De ska ha mat, gås ut med, göras ren efter, ska ha vatten. De kan inte lämnas ensamma, de hårar, låter, äter på saker de inte ska äta på, är på platser de inte borde vara på.

Fast det jag har mest svårt för är attityden hos en del av dem som har djuren. De har svårt att förstå att jag inte faller i koma av hänryckning över deras hund eller katt. Jag tycker det är äckligt med katter som får gå på bordet för jag gillar inte katthår i maten. Det är inte det minsta gulligt. De behandar djuren som små människor, sätter på dem kläder och rosetter. De har dem i sängen.

Jag förstår att djuren är viktiga för dem. helt okej. Begär bara inte att jag ska tycka likadant.

Helt rabiat är jag inte, det finns ett och annat djur som jag gillar. Men jag gillar inte djur bara för att de är djur. Likadant som jag inte gillar bebisar bara för att de är just bebisar. Jag tycker om det enskilda djuret, inte företeelsen djur.

Ser du mig fortfarande i ögonen?

10 kommentarer:

  1. Jag inte bara ser dej i ögonen, jag håller fullständigt med dej. Även om en unge här och en katt där får mej på fall.

    SvaraRadera
  2. Japp jag ser dig rakt in i ögonen och säger:
    Jag beundrar dig för att du skriver vad du tycker och att du står för det
    Även om det kan vara ett obekvämt ämne för någon hund, katt eller vandrandepinne ägare
    Heders åt dig.
    Det är tvärtemot disrespekt av djurägare att inte respektera din åsikt, och det säger jag som hundägare.

    SvaraRadera
  3. Ooops, så du säger!!
    Jag har en kusin som tycker likadant som du.
    Eller två kusiner, är det nog.
    Jag umgås inte med dem!
    *
    *
    *
    *
    Jag håller med Mofsan i allt hon säger, som vanligt kan hon uttrycka sig bättre än jag!
    Mjauuuu!

    SvaraRadera
  4. Och jag som trodde jag skulle bli halshuggen nu!

    Och du Syltan, jag tror det finns andra skäl till att du inte umgås med dina kussar. Så det så!

    SvaraRadera
  5. Jag är preciiis likadan!

    Det jobbigaste är att mina föräldrar hör till "den andra skaran" och har ett par *förlåt uttrycket* äckliga hundar som jag förväntas älska... Jag skall älska hur de slickar på mig och mina barn och jag skall acceptera att de torkar av sina nosar på mina möbler när de har ätit (men, det gör jag inte - men, jag tråkas för det varje gång). Jag skall också förstå att det är precis i sin ordning att de skäller som bara den - alltid - och därmed väcker alla små barn som sover middag och liknande också. Nu har iochförsig mina slutat sova middag, men ändå... Och så vidare...

    Så, mitt djurälskande har verkligen uppförsbacke eftersom de där får min motvilja att växa så fort jag träffar dem.

    Och så vill min dotter ha hund. Eh, jag tror inte det!

    Eftersom maken inte ställer sig kallsinnig och pojkarna verkar instämma - så säger jag att OK det kan få bo en hund här om mååånga år - men jag kommer aldrig aldrig att befatta mig med hunden. Jag kommer aldrig att ta några promenader med den om jag inte själv valt att ta en promenad som den kan få följa med på. Jag kommer aldrig att betala några veterinärsräkningar och jag kommer aldrig att se till att den har passning om/när jag vill åka bort. Eller liknande. Och den kommer aldrig att få ligga i mina möbler.

    Så, jag är precis likadan som du - och mer därtill :-)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar katter, som får vara katter. Hundar tycker jag däremot är äckliga. De dras till äckliga saker och äter vad som helst. Och då menar jag verkligen VAD SOM HELST.

    SvaraRadera
  7. Mamma J: Det var ord och inga visor det!

    frktjatlund: Usch ja, jag tror jag vet vad du menar!

    SvaraRadera
  8. Jag är likadan, tycker bara om min unge och min hund. That's it!

    SvaraRadera
  9. Delar delar av dina åsikter... Men ser självklart dig i ögonen även om vi inte tycker likadant. Det är befriande med åsikter som sägs uppriktigt, och självklart bör den som får höra åsikten själv ta ställning eller bara låta det vara. Sak óch person som blandas ihop är bland det tråkigaste jag vet.

    SvaraRadera
  10. Jag önskar jag va lite mer sådan, men jag måste alltid prata med alla katter jag ser, då kommer de och stryker sig och svansar mot mina ben och hoppar upp i mitt knä, det är mer än en gång som jag blivit nerskitad av deras tassar, men jag lär mig aldrig.

    SvaraRadera