söndag 17 maj 2009

Kroppskontakt

Ett behov är svårt att få tillfredställt när man lever själv. Behovet av kroppskontakt. Att känna en annan människas hud mot sin egen. Känna värme. Känna närhet.

Ibland skriker min kropp efter det. Idag satt jag ute och hade håret uppsatt så att nacken var bar. Vinden lurade mig att tro att jag blev smekt. Så lite, så mycket.

Alla ni som bara kan sträcka ut en hand och röra vid någon, uppskatta det. Njut av det. För det är inte självklart. Och det är svårt att leva utan.

Jag har det bra som har tåliga kollegor, tåliga på så sätt att de inte lägger in några ytterligare aspekter bara för att jag rör vid dem. Kramar, lägger handen på armen och andra småsaker som är så naturliga för mig. Just då tänker jag inte på att jag försöker tillfredställa min egen längtan, för jag har alltid varit en taktil person. Givetvis vet jag vilka personer det här beteendet är okej med, i alla fall tror jag att jag vet det. En del människor vill inte bli rörda och det brukar jag känna och respektera.

Jag vill bli rörd.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker om ditt sätt att skriva. Både eftertänksamt och humoristiskt. Jag kommer gärna tillbaka hit!

    SvaraRadera
  2. Vi brukar faktiskt massera varandra på jobbet. Det är viktigt med beröring. Det är fint. Livsnödvändigt. Tack för din kommentar, jag tycker om att vara saknad av Maj Korner, det känner jag.

    SvaraRadera
  3. Slottsträdgårdsmästaren: Långt namn att skriva! Jag önskar dig detsamma och känner mig rätt säker på att den blir det också:

    Mira: Oj, tack! Det var snällt att du sa det. :-)

    tandgnisslur: Massera brukar vi göra också, eller rättare sagt, jag brukar massera de andra. Jag verkar ha någons sorts fallenhet för det för alla suckar njutningsfullt när jag gör det. Eller skriker lite...

    SvaraRadera
  4. *tänker*
    Ja, jag skulle nog också sakna det hemskt mycket. Fast när jag var liten, har min mamma berättat, drog jag mig ofta undan från kroppskontakt. Jag tror att det beror på att för många ville "hålla på med mig" och pussa och krama utan att känna in om jag ville.
    Det är viktigt att det blir på var och ens villkor när det ska kroppskontaktas.
    Min dotter ogillar massage sen det var på schemat i mellanstadiet och vissa killar passade på att göra en sport av att göra illa de tjejer de masserade. Lärarna hann inte ha koll på alla. Därför är jag tveksam till att det ska masseras i skolan. Det är inte alls säkert att det blir bra.
    Hopps va lång kommentar detta blev...

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg. Jag har tagit mig friheten att göra reklam för detta inlägg här!

    SvaraRadera
  6. Jag är också en sån som rör vid. Trots att jag inte lever ensam. Men jag liksom du är noga med att känna av om det är ok eller inte. Andras gränser måste man respektera.

    SvaraRadera