fredag 29 maj 2009

Körkort

Fick ett brev att mitt körkort ska förnyas. Jag måste ha ett fotografi. Undrar om det funkar med ett eget eller om jag måste uppsöka en fotograf? Körkortet använder jag som leg hela tiden och det vore trevligt om jag ser hyfsad ut. Så bra som det nu går, menar jag.

Förnyade passet förra sommaren. Det var inte roligt! Då fick jag stå i nån lucka, som på ett gammalt postkontor, vända mig åt sidan och där satt kameran. Jag log lite sött, sådär lagom så att munvinklarna inte pekar nedåt i alla fall. Då säger killen i postluckan strängt:" Se neutral ut!". Jag vinklade bort leendet och han blev nöjd. Det blev inte jag när jag såg bilden. Jag ser helt grym ut, sur som ättika och inte alls mig lik. Så varje gång jag passerar en passkontroll numera så får jag försöka anlägga en bitter uppsyn så de känner igen mig. Se neutral ut. Bah!

8 kommentarer:

  1. Hahaha, se neutral ut, gud så roligt, det ska jag tänka på när jag skaffar nytt pass och nytt körkort inom snar framtid.

    SvaraRadera
  2. Nä, skit i vad de säger! Le! Var som vanligt, se för allt i världen inte neutral ut! Du kommer aldrig bli insläppt av främmande makt annars.

    Det går åt 42 muskler för att se sur ut och bara 17 för att le. Eller nåt.

    SvaraRadera
  3. *fnissar* Fördelen med digitaliseringen är ju att du kan få godkänna bilden innan de släpper den så att säga. Det finns ju chans att få den bra i allafall *hehe*

    Ha en bäst helg-lova det!

    SvaraRadera
  4. Det måste ha varit en riktig surkart den där killen. Tyvärr är det nog så att det krävs ett sådant där specialfoto eftersom det skall vara vissa mått och neutral bakgrund och så vidare.

    Men, gå till typ Expert (finns de fortfarande) så kan de säkert hjälpa dig att få ett foto du kan känna dig bekväm med.

    Eller så kör du hur många omgångar som helst i en sådan där automat. Jag ler på mitt körkort.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om jag talat om att känslan är delad. Den där saknaden. Jag har den jag också, en Majsaknad.

    SvaraRadera
  6. Jag åkte till Klarabergsviadukten där vägverket har en "mottagning" tog kort och fick allt fixat i ett huj. Kortet är förfärligt men fungerr i alla fall. Man tog det i en automat. Det togs tre eller fyra och så fick man välja ett. Man skulle ta av glasögonen när kortet togs så jag såg inte så mycket när jag skule välja :).

    SvaraRadera
  7. Tack för alla tipsen! Det där med att åka till vägverket kändes som en bra idé.

    tandis: Tack, det kändes gott!

    SvaraRadera
  8. För pass gäller strikta bestämmelser för vilken vinkel som ska användas. Jag har för mig att fotografen måste använda en vinkel så ena örat syns. Därmed följer att många ser allt annat än bra ut på sina pass. Jag tror inte det är lika strängt med körkorten - bara nästan. Att åka till Vägverket kan vara en bra grej.

    Våra ansikten har olika form och vid porträttfoto gäller det för fotografen att hitta den vinkel som passar bäst till ansiktet och personligheten. Med passfotoreglerna står inte den möjligheten till buds och så blir det som det blir. *suckar tungt*

    SvaraRadera