fredag 22 maj 2009

Månen

Jag tycker om månen, särskilt när den är full och gul och stor. Även fast det händer att jag sover dåligt de nätter den är det. För jag tror att den påverkar mig. Jag är känd för att sova som en stock, vanligtvis.

Det som mer är tilltalande med månen är att den är samma överallt. Så om jag tittar på månen här i lilla Sverige och någon annan tittar på den från stora USA så ser vi samma måne. Den blir som en förbindelselänk, något vi har gemensamt.

Jag var väldigt vuxen innan jag förstod att månens skära ser annorlunda ut på södra halvklotet. Där ler månen när den är i nedan eller ny.

Månsken kan vara så starkt. Det kan rita ljusa rutor på golvet mitt i natten, den kan lysa upp snön så den becksvarta natten blir spökvit.

Och ändå är det andrahandsstrålar. Begagnat solsken. Återsken. Reflektion.

9 kommentarer:

  1. Men även månen ger skuggor. Men kanske är de ett snäpp längre bort för att de är indirekta skuggor. Jag tycker också om månen. Nu har jag börjat nynna på Ted Gärdestads låt mitt i alltihop också, där han sjunger om att han vill ha en egen.

    SvaraRadera
  2. Jag har hört många som sover sämre när det är fullmåne. Och vaddå - om månen kan påverka de enorma mängderna vatten som haven med dess tidvatten innebär - så varför skulle den inte kunna påverka oss och den lilla skvätt vi innehåller... Jag är likadan. Jag har väldigt dålig koll när det "ska" vara fullmåne, men jag vet i nästan alltid på morgonen om det varit fullmåne natten innan.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker oxå om månen. Eller rättare sagt, jag fullkomligen ÄLSKAR månen och dess sken. När det är fullmåne här blir tomten alldeles magisk och badar i ett sken utan dess like. många är de gångerna jag velat lägga mig ned och sova i månens sken, tokigt eh?

    Blir även påverkad av fullmåne.

    Ha en bra helg! //Annelie

    SvaraRadera
  4. Mamma J: Det är just det, jag vet ofta inte heller att de ska bli fullmånen men när jag kollar efter att ha sovit dåligt så har det varit det. (låång mening!)

    Annelie: Gör det! Det är de tokiga grejorna som är de bästa!

    SvaraRadera
  5. tandgnisslur: Sjunger du fortfarande? ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag vill ha en egen måne som jag kan åka till
    Där jag kan glömma att du lämnat mig
    Jag kan sitta på min måne
    Och göra vad jag vill
    Där stannar jag tills allting ordnat sig

    SvaraRadera
  7. Borde vi ta ett kort på månen utanför våra hus och lägga ut på bloggen?

    SvaraRadera
  8. Försent, en annan gång kanske?

    SvaraRadera
  9. En strålande idé, det gör vi! En dag när det ser ut att bli molnfritt.

    SvaraRadera