fredag 15 maj 2009

Rivna morötter och glass

Det händer något märkligt ibland när jag äter rivna morötter. Om jag är hungrig och börjar med råkosten vid lunchen och äter fort, då händer det. Jag får som kramp i matstrupen. En klump börjar uppe under hakan och arbetar sig nedåt mot magen. Det gör skapligt ont och under tiden som det pågår fylls min mun av saliv som jag inte kan svälja. Otroligt hur mycket saliv som kan produceras på en halvminut. Sen släpper det och allt är som vanligt igen.

Vi diskuterade det idag vid maten och en av de andra fick ofta hicka av morötter och av kolsyrad läsk. Av läsk får jag ofta hicka, det känns mer som regel än undantag. Jag har aldrig kunnat tjuvsmaka ungarnas läsk utan att de märkt det.

Sen har vi det här med glass. Många får ont i nacken av kall glass. En av dem fick ont i näsroten.

Vad beror allt det här på då?

5 kommentarer:

  1. Wow, en till som får hicka av morötter, jag blir så irriterad på att jag får det. Jag som älskar morötter och vill njuta av den goda smaken och så börjar det. Hick. Hick. Hick. Hoppas någon har svaret. Och att det finns ett botemedel.

    SvaraRadera
  2. Man ska inte äta fort. Man ska äta långsamt och med tacksamhet...

    Angående din kommentar så är jag alltid ärlig. Jag kanske bländar ditt sinne lite med glimten i ögat, men bakom där är allt sant ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag får också den där klumpen i matstrupen. Inte av morötter, men av kyckling. Speciellt om jag äter fort.

    SvaraRadera
  4. *fnissar gott* Det här var minsann märkliga reflektioner*tänker efter* Hm näe jag har inga av dem *fnissar igen*
    Ont i nacken av glass? det måste vara ett fruktansvärt handikapp. Mitt fullaste medlidande!
    Ha en skön lördagskväll utan konstiga saker ;)

    SvaraRadera
  5. Bums: Jag ska skärpa mig när det gäller hastigheten, tacksamheten finns nog där ändå.

    frktjatlund: Bra! Eller inte, bra kanske, men skönt att höra att det inte bara är jag.

    Mofs: Javisst är det konstigt! Kolla runt lite, det kanske finns hemligt handikappade i din närmsta omgivning oxå, de kanske inget vågar säga för att de tror de är ensamma om åkomman. :-)

    Ha en trevlig lördag själv, alla!

    SvaraRadera