torsdag 7 maj 2009

Litteratur året jag föddes

En utmaning fann jag här hos Bokmania och den kunde jag inte motstå.
Att hitta litteraturhändelser det år jag är född, 1954.

Ernest Hemingway får Nobelpriset i litteratur men kommer inte på prisutdelningen.

Stieg Larsson föds och så även Karin Fossum.

Frans G. Bengtsson dör.
Stig Dagerman tar livet av sig.

The Lord of the Rings av J.R.R. Tolkien kommer ut i Storbritannien.

I Sverige är det Mio, min Mio av Astrid Lindgren som ges ut.

Svensk Apotekarkalender av Oskar Kullberg ges ut. Den innehåller biografier med foto över alla svenska apotekare och farmaice kandidater.

Barn, serier och samhälle av läkaren Nils Bejerot väcker debatt i Sverige om seriemagasinens skadlighet.

De två understa har jag inte läst något av, men alla de övriga författarna.

1 kommentar:

  1. Det här är något jag ska tipsa Trollfjant om, hon kanske kan kolla upp både hennes och mitt år medan jag är på möte som jag snart missar om jag inte går upp nu.

    SvaraRadera