fredag 8 maj 2009

Bänken

Det finns en bänk i slänten mittemot mig. En populär bänk, mycket populär. Jag har själv suttit där. Det var där jag träffade "Greken på bänken". Hade 25 minuter på mig medan tvättmaskinen gick och satte mig där för att njuta i solen. En man sitter där redan och vi börjar prata. En och en halv timme senare går jag därifrån och då har vi pratat om allt från rabies till berget Olympos. Och tvätten var ju kvar. Sen hände det fler gånger den sommaren att vi träffades på bänken. Andra gången kysste han min kind och varje gång ger han mig komplimanger. Sån't är trevligt.

Men åter till själva bänken. Jag har börjat fotografera den och dess besökare. Inte särskilt systematiskt men när jag tittar ut och ser någon sitta där så tar jag en bild. Det är allt från tidningsläsare till fördrinksdrickare. Allt från barn med bollar till äldre med käpp. Hundar har jag fått med på bild men inte haren eller skatorna än. Sällan har jag sett något mer berättigat än den här bänken.

Jag tänker fortsätta ta bilder vartefter våren och sommaren fortskrider. Redan syns stor skillnad i hur grön gräsmattan är och att trädet fått löv.

Min storasyster (såna vet alltid bäst, eller hur?) säger irriterat att man inte får fotografera människor utan lov. Får man inte det?

6 kommentarer:

  1. Vadå, det är väl inget fel på storasystrar, hahaha? Inte vet jag om du får fotografera människor eller inte men det viktiga är väl vad du gör med bilderna. Synd att jag får vänta ända tills imorgon på ditt inlägg. Å andra sidan är det inte fel att ha något att se fram emot. Själv sitter jag och lipsillar mej lite över min mormor, död sedan 74.

    SvaraRadera
  2. Men imorgon har jag inga möten, skriv hela natten vet jag för ditt språk är underbart. Som en bäck om våren. Frisk, klar, lockande, kraftfull, porlande, vemodig.

    SvaraRadera
  3. Du är bergis storasyster själv!

    Och tack för berömmet, jag spricker nästan!

    SvaraRadera
  4. Jag är storasyster men säger att du ska fotografera vad du vill. Jag tror att det är ok att fotografera folk. Imagine skrev nått om det på sin blogg men nu hittar jag det inte. han har ofta fina bilder på människor så jag tror att han vet. Må gott i våren. Kram

    SvaraRadera
  5. Bra Kersti, då går jag på din linje. Och lite hyfs och folkvett har jag så det lär inte bli några komprometterande bilder.

    SvaraRadera
  6. Om det är mej du pratar med så är det klart att jag är storasyster, HAHA. Men jag ska hålla låg profil.

    SvaraRadera