måndag 18 maj 2009

Betydelsen av böcker

Min barndoms bibliotek, där var jag ofta. En dag i veckan var det sagostund i ett litet rum utan fönster. Väggarna var svarta och på dem var det olika sagomotiv målade. Vi satt på kuddar på golvet och lyssnade. Andäktigt.

Man fick eget lånekort så fort man kunde skriva sitt namn själv. Jag har för mig att det var en övre gräns på sju böcker och det lånade jag varje gång. Sen satt jag hemma vid köksbordet med händerna över öronen och läste. Mamma visste att om hon skulle ha hjälp med något så skulle hon fråga innan jag gick till bibblan. Barnavdelningen var på övervåningen. På hyllan till vänster stod Narnia-böckerna. Där i närheten stod även Den hemliga trädgården som jag läst hur många gånger som helst. En annan som jag lånade ofta hette Pams Paradis. Alla Astrid Lindgrens böcker läste jag såklart och alla om Pelle Svanslös. Men jag tyckte inte om Barna Hedenhös. Jag förstod inte alls att det var en pedagogisk bok som skulle lära mig. Jag visste ju att de inte alls hade uppfunnit hjulet utan tyckte att de ljög som låtsades det.

När jag blev tonåring var det vuxenavdelningen på undervåningen som gällde. Där fanns också ett lyssnarrum med stolar och några hörlurar. Den enda skiva som var lyssningsbar var en Beatlesskiva. Den där When I'm sixtyfour finns.

Biblioteksböcker luktar så speciellt. Välläst. Vällust.

Jag älskar att öppna en helt ny bok också. Smeka utsidan, försiktigt lyfta pärmen, stryka över den första sidan och läsa titeln och författarnamnet. Bläddra. Börja läsa.

Jag läser mycket pocketböcker numera och det är inte riktigt samma känsla i dem. Pappret är inte lent, ibland är det så knöggligt och grovt att när man läser den i motljus i solen så blir det nästan skuggor av ojämnheterna. Men en pocketbok passar precis i min handväska. Den är köpt för att få plats med bok i.


4 kommentarer:

  1. Jag håller mig till pocket. De går så bra att knöla till och man gör sig inte illa på några vassa hörn.

    SvaraRadera
  2. Det har blivit pocket för mej också nu för tiden. Det går så många fler på samma summa pengar då. Jag älskar att ha nya böcker som står och väntar i bokhyllan. Då kan jag gå dit, lukta på dem, smeka lite på framsidan, hålla om dem lite, läsa på baksidan samt första raderna inuti boken. Jag minns också mitt barndomsbibliotek. Det var underbart att vara på bibblan. Jag bar också hem en massa böcker varenda gång som jag slukade. Jag minns Lotta-böckerna. Jag läste också Fröken Sprakfåle och självklart minns jag Kitty. Ganska många femböcker hann det bli också. Kulla-Gulla ville mamma att jag skulle läsa men de gillade jag aldrig riktigt. Det finns så mycket bra böcker. Snart är det semester och då blir det längre stunder för läsande. Att sitta på verandan med något kallt att dricka, ett litet parasoll som gömmer huvudet i skugga, en skön stol och en bra bok. Helst en påse bigarråer också så jag får spotta lite kärnor. Tänk den dagen då jag kan ligga i hängmattan fäst vid mitt alldeles egna körsbärsträd där jag kan sträcka mej efter bären direkt på grenarna. Vilken lyx.

    SvaraRadera
  3. hej Maj! gillar böcker oxå, stora gedigna tegelstenar med många sidor och bilder. Biblioteken är goa, med lukter och massor med intressanta ämnen. Har precis läst färdigt Jan Stenbeck, dynastin. Innan det, Kafka på Stranden av Murakami. En hyllning för böckerna.

    SvaraRadera
  4. Bøker på nattbordet, i vinduskarmen, på bordet, i trappen. Herlig.

    Vissheten av at jeg har mye å velge mellom, at jeg har min nære leseframtidig sikret, Det er slik jeg må ha det!

    SvaraRadera