onsdag 20 maj 2009

Praktiska saker

När jag har för många praktiska saker ogjorda eller olösta känner jag mig lite pressad. Alldeles nyss när jag diskade (och undrade hur smart det var att köpa diskmedel med citrondoft när jag just köpt toalettrengöring med citrondoft) så insåg jag att blandaren kärvar allför mycket, jag måste göra något åt den. Och vad gör man då? Vet inte ens om jag har någon ballofix så jag kan stänga av vattnet. Antar att jag måste göra det om jag ska skruva loss blandaren. För jag gissar att det är det jag måste göra. Byta packningar? Är det det man gör när det kärvar?

Ett annat vattenproblem har jag också. Jag har en duschkabin som står ovanpå golvbrunnen. Och golvbrunnen behöver jag rensa. Hur då liksom? Det går inte att komma åt uppifrån och den är mitt under duschkabinen så jag kommer inte åt den utifrån heller. Montera ner hela alltihop? Knappast.

Bilen. Jag vet att jag behöver byta krängningshämmare, har dragit lite på det. Men nu har det uppstått ett nytt ljud. Inser att det är avgassystemet. Igen. Såg att ett fäste vid själv avgasröret hade lossnat. Fast bilen kan man alltid lämna in och sen är det bara att betala och se glad ut.

Jag har lite svårt att be om hjälp. Tycker inte att andra ska behöva slösa tid och energi på mig. Fånigt, eftersom jag med glädje hjälper andra så gör de antagligen lika glatt detsamma.

Men praktiska problem har en bortre gräns. Rätt som det är måste de fixas. Utan pardon.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig. Saker ska fixas och det ska inte behöva ta vare sig kraft, tid eller pengar från mig. Usch. Själv rensade jag badrumsavloppet, tack o lov utan att ha ngn duschkabin ovanför. Det var nog så svårt ändå.
    *gillar inte*

    SvaraRadera
  2. Hmm, låter ändå som att du måste be om hjälp med vissa saker. Den där första kranfrågan kan jag fråga Jämmersnok om men det andra verkar ju krångligt. Speciellt bilprylen, var sitter en krängningshämmare? Avgassystem har jag dock bytt själv under min gamla Passat som nu vilar i frid. Inte på grund av bytet utan på grund av ålder. Kände mej riktigt tuff där jag låg skitig på en matta under bilen med kaprondell i högsta hugg. Det ville inte lossna förstår du.

    SvaraRadera