onsdag 6 maj 2009

Passa surdegen

Vattnat blommor. Tagit hand om katter, hundar, fiskar, papegojor och vandrande pinnar. Varit husvakt. Klippt gräsmattor. Tömt brevlådor. Flyttat på bilar. Öppnat viktig post.

Ja, mycket har jag hjälpt till med när folk varit på semester.

S ska till Japan med sin tjej och jag har fått den stora äran att ta hand om hans surdeg! Ganska lätt jobb, den ska matas med en matsked vatten och en matsked rågmjöl var fjärde dag bara. Jag får dessutom baka av den. Fast jag skulle visst få levainen också och det är inte meningen att den ska överleva, den ska bakas upp.

Jag får skylla mig själv, han har fått bakintresset med generna eller uppfostran, vilket det nu är. Brädar morsan med hästlängder numera.

3 kommentarer:

  1. Vad är levainen?

    SvaraRadera
  2. Det är som en surdeg det med, fast vildjäst. Man börjar med att jäsa russin, tror jag.

    SvaraRadera
  3. Wow, vilken grej. Ska nog testa det där med surdeg nån gång.

    SvaraRadera