torsdag 28 maj 2009

Blink

Jag har så svårt för internetsidor med saker som blinkar eller rör sig. Om det inte går tillräckligt fort för mig att hitta och blockera det som stör min koncentration så går jag helt enkelt bort från den sidan. Undrar om det är fler än jag som reagerar på samma sätt och undrar om de som har sidan är medvetna om den oönskade bieffekten. För det är nästan alltid annonser och dem vill de ju att jag ska läsa. Fast, jag blockerar förstås även vanliga annonser, i alla fall på sidor som jag ofta frekventerar.

En annan företeelse som jag har svårt för är att dn.se har börjat med webbteve. Jag vill läsa mina nyheter, inte lyssna och se. Ville jag det så skulle jag sätta på teven. Till yttermera visso så hamnar förbluffande ofta "play-knappen" rakt över munnen på den som sedan ska säga något. Det ser ut som en munkavle och får en lustig, motsatt effekt.

4 kommentarer:

  1. En av anledningarna till att jag lämnade Metro. När det gäller nyheter tycker jag nog om både och. Gillar när det är varierat.

    SvaraRadera
  2. Nej, jag gillar inte heller när det blippar på skärmen och framför allt inte webb-tv. Ofta är det dessutom reklaminslag före och ljudet gör att man inte kan smygkolla när man är på jobbet.

    SvaraRadera
  3. Jag är helt på din linje, blinkande och rörliga saker tycker jag inte om. Det ska vara stillsamt och i min takt.

    SvaraRadera
  4. Epilepsibloggar/reklambanners får även mig att springa ut fortare än jag kommit in. Därför att jag sitter vid burken för att läsa-ha lite lugn och ro. Vill jag handla via nätet så vill jag inte heller ha massa blinkeflinksidor. Undrar just om forskningen visar tvärtemot eftersom många annonsörer envisas med att vidhålla detta elände??*byråkratsnackar*

    Trevlig helf My Corner

    SvaraRadera