söndag 31 maj 2009

Min mamma

Hon hade mörkt hår och snälla händer. Händer som arbetade hårt, hela livet. När hon var nitton träffade hon min pappa, han var inneboende hos mormor. Han var 34. Min äldsta syster är född innan de gifte sig, sedan kom mellansyrran tre år efter. Jag är ett sladdbarn, har sju år till mellansyrran.

Mamma levde ihop med pappa, som var sträng, tills jag var fem år. Sedan hade de någon sort helgäktenskap för i vår sommarstuga var de båda samtidigt i ett antal år framåt.

Min äldsta syrra var lite jobbig, var ute sent om kvällarna. Mellansyrran var en plugghäst och jag var gullegrisen. Mamma hade en ganska tuff tillvaro, det var inte så väldigt vanligt med föräldrar som inte levde ihop på den tiden. Mamma förvärvsarbetade och hade extrajobb. Jag tror inte pappa bidrog med så mycket pengar. Han hade ställt henne inför valet ”storasyrran eller mig”. Hon valde syrran.

Hon var snäll. Jag har ett starkt minne av att jag väckte henne en söndagsmorgon för att hon skulle sy klart den ljusblå bröllopsklänningen till min Barbie och det gjorde hon.

När jag var 12-13 år fick hon ta bort ena bröstet. Jag minns inte ens var jag bodde när hon låg inne. Storasyrran hade flyttat hemifrån och mellansyrran jobbade utomlands.

När jag var 18 kom hennes cancer tillbaka. Vi pratade aldrig om att hon skulle dö. Det vi båda tänkte allra mest på, det pratade vi inte om. Sista gången jag såg henne sa hon: Det måste bli sämre först, innan det bli bättre. Jag hade handen på handtaget när hon sa det. Jag grät hela bussresan hem.

Hon var kall när hon låg i kistan. Hon hade rosa nagellack som flagade.

Det var inte så många Mors dagskort hon hann få av mig.

7 kommentarer:

  1. *känner i hjärtat*
    "Det måste bli sämre först innan det blir bättre" Så är det verkligen ibland...

    SvaraRadera
  2. Åh, så jobbigt. Och du var så ung när hon gick bort...

    SvaraRadera
  3. Fast nu är det okej, jag har vant mig. Men det är klart att det finns tillfällen när det hade känts bra med en mamma. När jag fick mina barn. Någon som kunde berätta om jag haft vattenkoppor när ungarna fick det. (det hade jag inte, uppenbarligen..)Men istället har jag en helt underbar svärmor och det förhållandet hade vi kanske inte haft om jag haft en egen mamma.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du delade med dig av din mamma till oss läsare.

    SvaraRadera
  5. Nej, det är inte lätt att prata om det oundvikliga. Ibland kanske man inte ens vill se åt vilket håll det är på väg.

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte att Mors Dags-korten spelade så stor roll... En sådan här hyllning bor ju i hjärtat på dig och jag är ju övertygad om att hon vet det...

    SvaraRadera