måndag 15 mars 2010

Resan - Naturen


På de tre veckor jag var borta kördes en snabbspolning av årstiderna för mig. I San Fransisco var det vår. När vi var i Auckland var det högsommar, varmt och ofta fuktigt. På sydön var det lite kyligare och en del regn och det kändes en aning av höstvarning. I Singapore var det tropisk sommar. Och så hem till minusgrader, snö och vinter.

Sydöns natur var otroligt vacker och väldigt skiftande. Ibland var det slättmark med kor eller får och bergen bara i fjärran. Ibland var vi högt uppe på ett berg och sedan djupt nere i en ravin. En vägsträcka minns jag särskilt, även fast det regnade den dagen. Det var mellan Wanaka och Haast och vi satt trollbundna. Vägen var smal och vindlande med många vattenfall som sprang ur bergen på alla möjliga och omöjliga ställen. Ibland fick bilen sig en dusch, så nära var de. Ormbunkar stora som träd och jag önskar jag vetat vad alla olika träd hette. Det fanns något som trivdes där det var fuktigt som kallas "cutting grass" med blad så vassa att man fick skärsår om man drog handen över bladen.



Vi stannade ofta och ibland vände vi och körde tillbaka när någon oooat eller aaaat över något natursceneri.

4 kommentarer:

  1. Men åååh!
    Vad vackert! Både det du visar på bilderna och de du illustrerar med ord!
    Jag vill åka till Nya Zealand!

    SvaraRadera
  2. jag vill också åka till Nya Zealand och sambon och bästa vännerna likaså. Vi klurar på att åka om ca två år alla fyra. kanske ungefär någon gemensam vecka och sen på var sitt håll, kanske stråla ihop igen på slutet eller så. Längtar!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det ett fullkomligt fascinerande vackert land :-)
    Du har en blomaward inne hos mig!

    SvaraRadera
  4. Ser riktigt vackert ut. Skulle inte heller sagt nej till att åka dit och vandra denna väg http://www.tourism.net.nz/lord-of-the-rings.html

    SvaraRadera