söndag 14 mars 2010

Resan - San Francisco

Första stoppet var i San Francisco i två nätter. Det var skönt att inte ta hela transporten i ett svep. Efter allt trassel i tullen tog vi tunnelbanan till hotellet och sedan skyndade vi oss att hitta en restaurang för middag, allt för att vi inte skulle somna. Där var klockan kväll men för oss tidig morgon. Så halvfem på morgonen sitter vi och äter middag medan ögonlocken är tunga och täcker halva pupillen. Tydligen ser vi likadana ut på ögonen, S och jag, när vi är trötta. Det var otroligt skönt att lägga sig sen, jag somnade utan att hinna släcka lampan ens. Vi sov i 10-12 timmar men sen var vi ikapp med tiden och sömnen och kände oss hur pigga som helst.


Första dagen regnade det men det var inte kallt. Jag fick se det jag hade som målsättning, spårvagn och backe. Vi åkte vanlig buss när det väl kom en som inte var proppfull, till Fisherman's Warf där vi gjorde det man ska som turist där, åt soppa i bröd. Ingen höjdare tyckte jag men så var jag kanske inte tillräckligt hungrig heller. Såg även Golden Gatebron och Alcatraz på avstånd.


Andra dagen sken solen! Det var 18 grader och påskliljorna blommade och jag fick omedelbart vårkänslor. Vi var iväg till Cable Car Museum där, förutom gamla prylar, kablarna från spårvagnarna kommer in och åker ut igen. För er som inte vet det det så rör sig spårvagnarna med hjälp av kablar som ligger nedsänkta i gatorna. Det är själva kablarna som rör sig, spårvagnsföraren greppar tag om den med en "grip" och om han håller hårt så går vagnen i samma hastighet som kablen, släpper han på greppet går den långsammare och släpper han helt så stannar vagnen. Himla fiffigt faktiskt.



Shoppade gjorde jag också, en grapefruktsked... :-)

2 kommentarer:

  1. Vilket otroligt äventyr, San Francisco som dessutom är en sån underbar stad och det här är bara början på din resa. Åhhhhh, jag vill ut och resa nu.

    SvaraRadera
  2. Underbart!
    Jag har knappt skrivit något om min resa, men det var helt underbart. Längtar ut igen! Att bara komma till ettställe och strosa runt för att sedan åka till nästa...*suck*

    SvaraRadera