onsdag 17 mars 2010

Resan - Upplevelser


Jag ska inte räkna upp alla upplevelser, de går från små händelser som skrattanfall i bilen till hisnande högtuppiluftenhändelser men några ska jag berätta om.

En barnslig sak som var jätterolig var ett ställe som heter Puzzle world. De hade en labyrint där man skulle ta sig fram till de fyra tornen i hörnen och sen tillbaka till ingången. Vi delade upp oss i två lag och jag var listig och såg till att de sämsta förlorarna (=de med mest vinnarinstinkt) kom i olika lag. På så sätt kunde bara en av dem bli sur. C och jag travade iväg och det tog inte lång stund innan vi hittade det gula tornet. Men sen blev det knepigare. Efter en dryg halvtimme hade vi ett torn kvar och då hade Cs tålamod trutit. Då mötte vi det andra laget som även de letade efter sitt sista torn och hon fick förnyad energi.

De hade även lite olika optiska villor i ett hus, tjejen på bilden är i verkligheten två huvuden kortare än killen!



Vi gick över en hängbro över en flod en dag. Den var öppen så man såg vattnet brusa långt nedanför fötterna. Det syns inte så bra på bilden hur högt det var. Man får titta noga för att ens se hängbron, tror jag. Två av de modigaste tog "linbana" tillbaka. Inte jag med andra ord.



Det finns två skapligt stora glaciärer på sydön. Vid Fox Glacier tog de andra en halvdagstur över den och det hade varit jätteintressant. (Min rygg hindrar den typen av aktiviteter. Också.) Själv tog jag en fika och läste ut boken istället.

En dag på nordön åkte vi till Goat Island. Där finns det gott om fisk i sundet mellan ön och fastlandet och det snorklades för fullt. Många skolklasser var där, tänk att få snorkla på friluftsdagen! Fåglarna var väldigt orädda, de promenerade omkring precis där vi var. Det här var en av de första dagarna och jag tyckte det var så fantastiskt att det var varmt!

1 kommentar:

  1. Labyrinter är inte min starka sida, men å andra sidan hade kanske tävlingsinstinkten gjort att jag sprungit igenom. Den där hängbron hade jag nog aldrig vågat mig över. Nja inte snorklingen heller även om det hade varit underbart att kunna göra det

    SvaraRadera