lördag 24 oktober 2009

Ljud

Jag tror jag är lite känslig för ljud. Att ha radion eller, gud förbjude, teven på på morgonen är fullkomligt otänkbart för mig. Vore det bara musik och musik jag gillar skulle det gå an, men så funkar ju inte verkligheten. När det blir reklam får jag tuppjuck och byter kanal omedelbart. Jag har även lite svårt för gälla röster. Affekterade röster passerar inte heller mitt störningsfilter. Jag tror att det en del beror på att jag inte har förmågan, som en del har, att stänga av öronen. Jag lyssnar hela tiden och då blir det för mycket.

Sen skrämmer jag mig själv ibland. Det värsta var nog när jag hade installerat ett nytt antivirusprogram en kväll. Gick ut på krogen, kom hem och satte på datorn. Höll på att få hjärtsnörp när en sonor mansröst plötsligt fyllde rummet och annonserade att ”your virus data base has been updated”. Hjälp. Jag kan ibland undra vem som pratar när jag ska lägga mig. Det är när jag tryckt bort teven från standby-läget. Tror jag alltså. Nä, jag har satt på den och får fnatt där jag står och fäller persiennerna medan någon höjer rösten bakom mig.

4 kommentarer:

  1. Om man tänker efter så är allt ljud som vi nuförtiden ständigt utsätts för en historisk avvikelse...
    I en miljon år har människan haft tystnad som normaltillstånd.

    SvaraRadera
  2. Jag är verkligen ljudkänslig. Ljud jag inte är beredd på får mig att hoppa ett antal meter upp i luften. Minsta lilla ljud runt omkring mig när jag pratar i telefon gör så att jag inte hör ett enda ord av vad personen på andra sidan luren säger. Alla ljuden blandas bara ihop då och blir ett enda stort virrvarr av konstiga ljud. Mer tystnad till folket säger jag bara.

    SvaraRadera
  3. Jag lider av precis samma åkomma. Kan helt enkelt inte stänga av öronen. I en omorganisation hamnade jag i kontorslandskap ihop med 25 kvinnor. Mycket pratgalad kvinnor som gillade musik. Fyra av dem hade radion på. Alla på olika kanaler. Jag höll på att bli tokig och hade jag inte fått en befordran = eget rum så hade jag slutat.

    SvaraRadera
  4. Håller med Mea, mer tystnad till folket, stör inte vårt ljudutrymme i onödan.

    SvaraRadera