tisdag 6 oktober 2009

Vinden

Vinden vräker fram över den blanka nyasfalterade vägen. Den jagar lönnlöven framför sig så de i rädsla gör vådliga luftfärder högt över marken. Det blåser från söder så vinden i sig känns inte kall men hastigheten gör den kylig. Det är mörkt ute. Inne doftar det gott av vaniljljuset. (åh, vilka vackra bokstäver det blev tillsammans där!)

Min dag har varit bra. I kvällningen var jag på bokcirkel och det var trevligt såklart. Jag har fått sms från C och hon har uppdaterat både blogg och facebook så jag känner mig lite med. Har tusen frågor men de får anstå tills hon har kommit till familjen och fått ordning på datorn. Måtte de ha en hyfsad uppkoppling, när jag såg bilden av huset på Google Earth såg jag att de hade luftledningar. Det är inte så vanligt i storstäder här hos oss.

En sak som jag tänkte på. När vi ser symboler för månen, halvmånen och skäran, då är de ju likadana som månen vi ser på himlen. På södra halvklotet ser månen ut som en mun, skäran ligger ju ned där. Men ändå är symbolen samma som vår. Så märkligt det måste vara. Så obekant.

4 kommentarer:

  1. Så skönt att hon är framme nu. Måste ha varit en väldigt lång resa. Google Earth? Är det ett dataprogram? Jag laddade hem det en dag tror jag. Kollade lite snabbt igenom det men förstod inte så mkt.
    Har aldrig tänkt på att månen inte ser likadan ut överallt. Det finns så många saker i världen man inte tänker på förrän man har en anledning att kolla upp det.

    SvaraRadera
  2. Jag sa fel, det var nog Google maps jag använde. För Earth måste man ju ladda hem, som du sa. Fast jag är sugen på att göra det!

    SvaraRadera
  3. Det är ju inget program som är olagligt så testa att ladda hem det. Sen kan du ju alltid upplysa mig om hur man gör. Har iallafall läst att det är ett bra program, men har som sagt inte kollat det ordentligt.

    SvaraRadera
  4. Törs inte just nu. Min dator uppför sig inte så bra för tillfället. Växlingsfilen springer upp i taket så den blir helseg. Kanske borde defragmentera eller nåt, vad vet jag. Utrymmesbrist är det inte iaf.

    SvaraRadera