tisdag 20 oktober 2009

När det är mörkt

När det är mörkt kan jag tända ett ljus och intala mig själv att den svaga lågan driver det mörka i mörkret på flykten. Jag kan se lågan darra som vore den rädd för sin egen kraft. Se den ge stolen en skugga så mycket större än stolen själv. Skuggan rör sig en aning på väggen. En aning.

När det är mörkt lyssnar jag på Sting och min blick söker månen på himlen men molnen skymmer den.

The brim of my hat hides the eye of a beast
I've the face of a sinner but the hands of a priest
Oh you'll never see my shade or hear the sound of my feet
While there's a moon over Bourbon Street


När det är mörkt blir gatlyktorna förvandlade och lyser inte längre. De drar allt ljus åt sig. Till slut har det smalnat till en tunn stråle och försvinner.

Det är mörkt.

2 kommentarer:

  1. När det är mörkt är allting stilla och i nuet är allting lugnt och utan stress.

    Vi hörs och syns Maj!

    SvaraRadera
  2. Mörker och tystnad hör för mig ihop. På kvällen när det blivit mörkt ute är det enda ljus jag har det från antingen Tv:n eller datorskärmen. Det oranga skenet från gatlyktorna kan dock tränga sig in mellan persiennerna.
    Ljuden som hörs är suset från datorn, täcken som prasslar, små lätta snarkningar, kylskåpet som knäpper till och ibland även mina egna andetag.

    SvaraRadera