onsdag 28 juli 2010

Nästa stadium

Efter att jag ätit frukost och inte har den där jättesmärtan längre så inträffar nästa stadium. Det är enklare att stå ut med, så länge jag är för mig själv, vill säga. Då blir jag rejält krokig nämligen. Antar att det är kroppens sätt att skydda sig själv från smärtan. Det jobbiga med att blir krokig är att dels får jag svårare att andas eftersom lungorna liksom trycks ihop på framsidan. Jag kan inte röra mig så bra, alla rörelser som kräver armlyft blir knepiga och det är allmänt jobbigt att stå upp. Jag verkligen avskyr att vara så'n när jag är med andra. Jag blir så innesluten i mig själv och önskar mig bort när det händer. Och så skäms jag över hur jag ser ut då. Även fast jag vet att andra ofta inte bryr sig och kanske inte ens ser skillnaden. Osocial blir jag.

Men det finns en bot mot det med. Men det funkar inte förrän jag kommit in i krok-stadiet, innan dess är det smärtmässigt omöjligt att göra. Då lägger jag mig ner på golvet nämligen. På en madrass med underbenen på en stol. Då knakar bröstryggen ut sig, jag får skärpa mig för att slappna av i ländryggen vilket ibland är svårt eftersom musklerna (tror jag det är) skriker av smärta tills det är klart. Det tar tio minuter en kvart. Sen är jag lite "för rak" ett tag och måste röra mig försiktigt. Men sen kan det vara bra länge. Jättelänge ibland, kanske en hel dag.

Dock finns ett tredje stadium och det är att jag efter ovanstående får ont i höger ben. Olika ont och det tror jag beror på hur tränad jag är. Vältränad= inget ont "Bara två gånger i veckan-tränad"= lite ont. Otränad= jävligt ont. Som när jag kom från Nya Zealand, där jag hade svårt att hitta träningstillfällen, då var benet helt omedgörligt. Det gör ont och så blir det ostyrsligt så jag får extremt svårt att gå. Men det bra med det tredje stadiet är att de oftast bara sitter i en halvtimme. Har jag otur kommer jag tillbaks till stadie ett efteråt, men långt ifrån alltid. En sak som märkligt nog hjälpte mot den smärtan hittade jag när jag åkte bil till jobbet en morgon, strax efter återkomsten från NZ. Att skrika. Det är inget jag gör i möblerade rum, men i bilen är det ju inte någon som hör mig. Det var som att endorfiner frigörs av mitt skrikande och lindrar smärtan lite.

De här inläggen är kanske inte särskilt intressanta för dig, men det struntar jag faktiskt i. Jag skriver dem för min egen skull och det är min blogg! Samtidigt är jag själv intresserad av hur andra människor har det i sina liv, de upplevelser de har som är okända för mig lär mig något. Och så kan det kanske vara för dig med.

För övrigt bad jag S kolla om han hade vita prickar i halsen och att han kanske hade halsfluss. Och det var det. Hög imponeringsfaktor på det diagnosförslaget, märkte jag. Så nu har han fått penicillin.

6 kommentarer:

  1. Oj, inte kul med ont :-/ Nu måste jag läsa ikapp så jag ser vad det är som händer! Sköt om dig!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är intressant att veta hur det är för dig. Tänk att du ändå vet den exakta proceduren när det gäller smärtan. Bra på ett sätt men trist eftersom det innebär att du måste ha levt med det länge.
    Håller med om att det är hög imponeringsfaktor på ditt diagnosförslag.

    SvaraRadera
  3. Fru Venus: Det är inget som händer, det har redan hänt! :-) Det är en beskrivning av hur min vardag kan se ut sedan några år tillbaka.

    Mea: Det var lite för att komma ihåg hur det är precis just nu som jag skrev inlägget. Jag är expert på att förtränga nämligen.

    SvaraRadera
  4. Är det medfött eller varför har du så ont? Varför får du ingen hjälp?

    SvaraRadera
  5. Åsa: Först har jag en ryggsjukdom som heter Bechterew. Den har väl ställt till en del i mitt liv men hade börjat klinga av när jag för ett par år sen fick diskbråck. Och det är det jag har ont av nu. Efer 1,5 år kö var jag på ryggklinkiken och fick, i mitt tycke, ett "jaha" till svar.
    http://majkorner.blogspot.com/2010/03/antiklimax.html

    SvaraRadera
  6. Tänker på det Mea skrev, att det är så dubbelt, bra att känna till sin kropp och samtidigt ledsamt att det finns saker som vi helt enkelt måste acceptera och vänja oss vid, göra det bästa av på nåt sätt. Som en tjurig gammal bil som kräver en massa extra manövrar.

    Sen finns det sånt som går att fixa också bara genom ett telefonsamtal.

    SvaraRadera