fredag 29 april 2011

Är katter dumma?

Nu vet jag att jag kommer uppröra en del. Men är katter dumma? Att jag frågar beror på att jag är kattvakt denna vecka åt syrrans katt. Och hon är jätteorolig att jag ska öppna balkongdörren, katten smita ut och hoppa ner från tredje våningen. Och då undrar jag; gör katter så? Jag vet att de klättrar upp i träd som de sen inte klarar av att sig ned ifrån, men verkar det rimligt att de skulle hoppa från balkongen?

Hade verkligen behövt öppna förut eftersom jag råkade fylla formen bräddfull med potatisgratäng, det rann över och osade rätt friskt. Så nu har jag städat ugnen, utan att få stryka på listan. Otaktiskt.

6 kommentarer:

  1. Jag tror inte att kattrackaren hoppar ner, men den kan mycket väl hoppa upp på balkongräcket - och tänk om den snavar eller halkar? Hmm... Jag skulle nog inte våga tror jag.

    Katter är inte dumma men aningen korttänkta ibland. Så kan man nog uttrycka det.

    Vår ena katt har hoppat från balkongen på huset upp på taket, där hon satt och fångade svalor i farten (!). Hon kan hoppa tillbaka men jag är livrädd varje gång att hon ska missbedöma avståndet eller något sådant, så jag håller dörren stängd.

    SvaraRadera
  2. Håller nog med Petra.
    Å tänk om den hoppar till någon grannes balkong där det står en stor hund som skrämmer katten så den hoppar vidare och ramlar ner framför en moped och moppen kör omkull och föraren bryter benen och kan inte vara med på sin skolavslutning och hur kul tror du det är?!?! Lite ansvar nu tack! :D
    Å dessutom är det bäst att göra som syster säger, i allafall nu - det är ju trots allt hennes katt...

    SvaraRadera
  3. Mja, det är skillnad på katter och katter...
    Nej, katter är inte dumma även om de kan driva en smått till vansinne ibland.

    Själv har jag tama vildkatter som inte bor inne, utan stryker omkring i skogen där vi bor. Dom är smarta kan du tro. Det är djungelns lag som gäller...

    Katten du har hos dig, känner sig nog inte "helt hemma" så var uppmärksam.
    Men underskatta inte en katt, de har en stark självbevarelsedrift och vill oftast gå på vift...


    /Marie

    SvaraRadera
  4. Tack för uttömmande svar! Såklart respekterar jag att syrran säger att den inte få gå ut, jag får stänga in den någonstans när jag vill gå ut på balkongen.

    SvaraRadera
  5. Numera är det lag på att man inte får ha katter på balkongen om balkongen inte är innätad. Det är säkert bra, men hur kul är det att sitta på sin balkong då - bakom ett stängsel?

    SvaraRadera