torsdag 21 april 2011

Byta tankar

Jag märker att jag vanemässigt tänker en del tankar som jag borde byta ut.

Som ni vet har jag i flera veckor mått väldigt bra i ryggen. Tidigare har matinköp varit något jag tyckt varit jobbigt. Och då menar jag inte att det helt plötsligt har blivit kul att handla för det är fortfarande tråkigt, men det är inte fysiskt och mental jobbigt på det sättet det var förut. När det var svårt att gå, knepigt att ta vissa grejor som stod långt ner, när jag var rädd att jag skulle få sådär jätteont att jag måste ta myrsteg, att det var svårt att bära, smärtsamt att kliva ur och i bilen och den där känslan av att ha folks ömkande/irriterade/förvånade blickar på mig. Allmänt besvärligt alltså.

Och så är det inte längre. Det är inte längre någon prestation att handla. Och det är där jag måste tänka om. Jag tänker fortfarande tänka och ibland säga till mig själv: Bra där! när jag är klar. Men jag kan sluta gruva mig och mentalt stöna över att jag måste handla.

Det känns bra. Jag tror i och för sig att jag är ganska lat, också. men en stor del av det jag trott var lathet har nog faktiskt bestått i att det faktiskt varit besvärligt. Tänk att det ska vara så svårt att fatta det medan det pågår. Att kunskap ofta kommer i efterhand, som ett facit.

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att det är lättare nu. Och jag håller med, det tar ett tag att vänja sig vid något nytt (som att det är lättare eller svårare)

    SvaraRadera
  2. Tack för ditt besök på min blogg!
    Alltid trevligt med nya bekanskaper.
    Och det är vår och påsk, bättre årstid och väder kan det inte vara.
    Så skönt för dig då att få ha mindre ont. Nu har jag ju inget facit till vilka problem du har haft men jag önskar dig, fortsättningsvis allt mindre besvär. På dina handelsrundor till exempel. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Så svårt det är, precis som du säger, att byta ut sina gamla invanda tankar. Men så skönt när det är gjort. Glad påsk.

    SvaraRadera
  4. Mmmmm. Jag har gått på "tanketräning" ett tag för att få hjälp att tänka bort en del negativa tankar. Eller tänka bort. Vända på steken och tänka på de negativa tankarna annorlunda. Det går men det tar ett tag. Skönt är det när man kommer på sig med att faktiskt berömma sig själv när man gjort något som man tidigare tyckt varit jobbigt och så.
    Glad Påsk till dig!

    SvaraRadera