tisdag 5 april 2011

Nå't ni inte visste

Det visste ni inte? Att jag har en bakgrund som brodös? Det var en hobby jag odlade intensivt under en räcka med år. Tavlan på bilden är en Clara Wæver, min absoluta favorit. Att gå i hennes butik i Köpenhamn var himmelriket. Att sitta i bilen på väg hem och förstulet fingra på garnerna och titta på mönstret var lycka. Att komma hem och noga mäta upp mitten på tyget, sortera färgerna och sätta upp på en kartongbit och sedan börja sy. Stygn för stygn. Kors bredvid kors. Små, små stygn. Jag brukade tänka att jag sydde in mina tankar i väven.

Jag har ett lika stort broderi till som är oavslutat. Det händer att jag tar fram det och funderar om jag ska fortsätta med det. Jag vet inte om mitt tålamod är lika stort nu och jag måste definitivt ha nya glasögon!

  
Pyttestygn

11 kommentarer:

  1. Jag har också gjort ett par Clara Waever . Stockrosor, och julrosor i en kopparkittel. Det var så roligt, precis som du beskriver. Särskilt när det var precis nytt. Men jag vill inte ha dem på väggen numera, så de finns i källaren bland andra gamla tavlor.

    SvaraRadera
  2. Även jag har broderat Clara Waever och den blev så vacker. Det var en klocksträng med fingerborgsblomma på. Det är väldigt rofyllt att brodera. Kanske nåt jag skulle ta upp igen?
    Din tavla är ju jättevacker.

    SvaraRadera
  3. Jo jag visste =) Tjusig tavla förresten. Hur gick det hos rotfyllningssnubben och på vårdcentralen?

    SvaraRadera
  4. Jag har samma broderi i garderoben. Halvfärdigt. Tappade sugen när jag tagit fel på två nyanser och nu har jag inte ögon för att avsluta det hela.

    SvaraRadera
  5. Men vad roliga ni är! Inte trodde väl jag att det var så många som visste vem hon är och så många som broderat. Roligt!

    Mea: Det gick superbra hos rotfyllingssnubben, var bara in och vände, det var bara en röntgenbild som skulle tas. På vårdcentralen var jag också in och sa Hej. Kan du skriva ut ett recept. Och så var det klart.

    SvaraRadera
  6. Och jag är djupt imponerad över att du broderat. Och med pyttestygn också.

    SvaraRadera
  7. Jag broderade också när jag var ung! Korsstygn.
    Broderade bl a åt en broderiaffär, saker de hade i skylten.
    Ja, jag kommer ihåg lyckokänslan när jag skulle påbörja något nytt.

    SvaraRadera
  8. Men oj , vad duktiga ni är - själv skulle jag inte ens komma på tanken att brodera med pyttestygn! Jag besitter inte det tålamodet...

    SvaraRadera
  9. Pyttestygn skulle jag inte heller klara av längre. Kommer ihåg en Sälenvecka då jag inte alls hade någon lust att gå ut i duggregnet utan bara ville sitta inne och brodera. Din är ju otroligt FIN!

    SvaraRadera
  10. Jag har bara broderat en löpare i grova korsstygn och en jultavla att hänga paket på. men min mamma sydde flera saker från Clara Waever, de är så vackra. En med en rallarros som hänger på torpet. jag tror inte jag har varken syn eller tålamod för det.

    SvaraRadera
  11. Även jag har brodösat i min dar! :) Jag har ett jättebroderi liggande som känns övermäktigt just nu men endera dagen...

    SvaraRadera