måndag 11 april 2011

Läs det finstilta

Eller; läs taxan som står på fönstret när du åker taxi! Det gjorde inte en engelsman som var här på besök. Han tog en taxi  som hade en skylt som såg ut som ett känt taxibolag. Han åkte från centrala Stockholm till Solna och när han kom fram skulle chaffören ha 1200 kr för resan. Engelsmannen som gjort samma resa tidigare tyckte det var alldeles för mycket. Han gav chaffören en tusenlapp och tyckte det var nog. Det tyckte inte chaffören. Han går då upp på jobbet och lånar två hundralappar och har därmed betalat sina horribla 1200 kr. "Vadå 200?" säger chaffören. "Jag ska ha tusen till." "Du fick ju en tusenlapp nyss!" säger engelsmannen. "Nej" säger chauffören.

Det slutar med, efter att polisen varit där, att engelsmannen får betala 2200 kr för en resa på en halvmil. Eftersom priset stod på fönstret så var det inte olagligt. Och ord stod mot ord gällande den första tusenlappen.

5 kommentarer:

  1. Men herregud! Är detta sant kanske det är dags att reglera taxinäringen igen?

    SvaraRadera
  2. Nä, fy fan vad fräckt!
    På det sättet ska man inte luras, tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt!!
    Råkade ut för något liknande,men inte fullt så dyrt!
    Haffade en taxi på gatan på söder jag och min man mitt i natten,skulle hem till förorten.

    På bilen stod (trodde vi) "Taxi Stockholm".
    När vi kom fram fick vi betala ett par hundralappar mer än vad vi brukar. Min man ringde Taxi Stockholm som bad honom titta på kvittot om det verkligen stod "Taxi Stockholm"- det gjorde det inte ,bolaget kallade sig : Taxi i Stockholm, och har nästan likadan logga! Fräckt va???!!!!

    SvaraRadera
  4. Susjos: Jag tror det var samma som den här killen åkte. Jag tror till och med symbolen liknar originalet. Jag skäms över att vara stockholmare när sån't här händer i "min" stad.

    SvaraRadera